A kiállított dokumentumfotográfiák ereje alapvetően a megtörtént események realizmusában van, túlmutatván konkrét helyzeteken, a kép mint bizonyság is erősíti az esemény hiteles voltát, tanúsítván a művészi kérdésfeltevést az általános európai értékrend mentén, mint szabadság, demokrácia, szolidaritás, egyenlőség és emberi méltóság. A megközelítés szokatlansága, a két párhuzamos szál egymást erősítve, rendkívüli erőt sugároz, mert ugyanazon emberi értéket két szempontból mutat be. Túlmutat az "itt" és "most" értékein. Szükséges, hogy újra és megint megláthassuk ezeket a fontos értékeket, hogy a kép befogadása során másokra és magunkra ismerhessünk, tudjuk, hogy mindannyian egyenlők és különbözőek vagyunk. ...Itt és most! A kiállítás koncepciója: Az esélyegyenlőség, a szolidaritás, a modern szociáldemokrácia értékei gondolatkört alapul véve, a következő elvek mentén valósítottuk meg a kiállítást. Magyarország már majdnem egy éve tagja az Európai Uniónak ezért egy rendkívüli, a magyar fotográfia történetének nemzetközi hírnevére is építő fotókiállítás keretei között szeretnénk megmutatni, hogy abban az országban, ahol Kertész Andor, azaz André Kertész, Halász Gyula, azaz Brassaď, Friedmann Endre Ernő, azaz Robert Capa, Almásy Pál, azaz Paul Almásy (lehetne folytatni a sort) született, mi történt az elmúlt 15 évben. És egyrészt hogyan folytatódik ez a fotográfiai hagyomány, másrészt hol lelhetőek fel a mindennapokban a fent megnevezett értékek. Az egymással párhuzamosan futó szálak mutatják be az elmúlt időszakot, mi az, ami ebben a témakörben foglalkoztatta az embereket és a művészeket. Egyrészt fotóriporterek dokumentum fotóiból válogattunk, alapul véve a minden évben megrendezett sajtófotó pályázatot. Másrészt ugyanezen periódusban történt események hogyan csapódtak le a művészek kérdésfeltevéseiben, hogyan változott meg művészi stratégiájuk az alapgondolatkör tekintetében, milyen olyan általános értékrendre kérdeztek, kérdeznek rá, ami túlmutat a konkrét helyzeten. A kiállított dokumentumfotográfiák ereje alapvetően a megtörtént események realizmusában van, amit a képen látunk, az megtörtént a valóságban, és ha megtörtént, akkor igaz. Amennyiben fénykép is készült róla, akkor a kép, mint bizonyság is erősíti az esemény hiteles voltát. A művészi kérdésfeltevés, még ha konkrét esemény alapján készül is, akkor is távolít a mindennapoktól, az értékek általános szintjén kérdez és válaszol, filozófiai szempontból közelít meg és mindenképpen túlmutat az itt és most értékein és általános érvénnyel mutatja meg azt, hogy mindannyiunknak joga van ugyanazon esélyekhez. A képek európai értékeket közvetítenek, mint az emberi méltóság, a szabadság, a demokrácia az egyenlőség és a jogállamiság eszméjét. E kettős bemutatás azért fontos, mert meggyőződésünk, hogy a bennünket körülvevő képözönben, szokatlanságra is szükség van, hogy újra és megint megláthassuk ezeket a fontos értékeket, hogy a kép befogadása során másokra és magunkra ismerhessünk, tudjuk, hogy mindannyian egyenlők és különbözőek vagyunk. A megközelítés szokatlansága, a két párhuzamos szál egymást erősítve, rendkívüli erőt sugároz, mert ugyanazon emberi értékeket két szempontból mutatja be, szakítva egyúttal e kérdéskör bemutatásának hagyományos megjelenítésével. Ebben a párhuzamos megmutatásban épp a nézőpontok különbözősége miatt izgalmas, nem a megszokott klisékre épülő, hanem egy új Magyarországot szeretnénk bemutatni, ahol kialakulóban van az új rend: a szociális igazságosság és védelem. A gyermekek jogainak védelme, a társadalmi kohézió és szolidaritás. Ahol kulturális örökségünket megőrizzük, és gazdagítani kívánjuk, ahol él a kulturális sokszínűség. Legyen tükre ez a kiállítás a megújuló Magyarországnak, és egyben az Európai Uniónak. - Csizek Gabriella A kiállítás megtekinthető: 2005. június 23. - szeptember 11. A kiállítás helyszíne: 10 Rue Treurenberg, 1000 Bruxelles