Fraktáldramaturgia

Képző


dregelyimre_transformer.jpg
Transformer

A Nessim Galéria másodszor mutatja be Drégely Imre multiimage fotóit. Először két éve láthattuk a sorozatot, most ezt a logikát folytató, újabb felvételekből készült kiállítás. A téma egy tárgy - élő vagy élettelen - megsokszorozott, elforgatott ismétlődése, amiből a sok kép együttes hatására, az ismétlődések alól vagy mögül egy második, sokkal tágabb olvasat nyílik meg. Képes regény, melynek lapjai egyetlen közös képen sorolódnak. Mint amikor Esterházy Péter egy papírlapra írta Ottlik nagyregényét, sorokat a sorokra, hogy a mű súlya az írásjelek nyomásában, összeolvashatatlanságában is megjelenjen.

 

dregelyimre_incognito.jpg
Incognito

De Drégely számára a fotográfia új lehetőséget nyitott: az azonos felületen ismétlődő képszekvenciák op-art hatású összefoglaló képpé egyesülnek, ami önmagán túlra mutat, részek mögött az egészre és azon túl a még egészebbre.

Bár az élességek festményszerű hatása, a háromdimenziós látszatot kereső fekete-fehér képek elemei mindenekelőtt bravúrosan bevilágított tárgyfotók, maguk a képek inkább lételméleti tételek. Azt állítják, hogy bármilyen látványra ráközelítve újabb és újabb végtelen világok tárulnak fel. Egy becsukott napernyő variációi a kaleidoszkóp tükröződéssel kialakult virtuális  rendjét generálják, egy kapucnis, hátulról fotózott figura mindössze három mozdulatfázissal állítja fel az ortodox ikonosztázokon megjelenő szentek változatait, egy átlagos lakásrészletből valóságos ezoterikus labirintus lesz az ismétlődések révén.
 

dregelyimre_mehesz.jpg
Méhész

A káoszelmélet kedvenc fogalma, a fraktál önhasonló alakzatok sora, amelyikben felismerhető az ismétlődés. A kisebb rész felnagyítva ugyanolyan struktúrát mutat, mint az egész. Az ismétlődés egy matematikai formulával leírható. Drégely fotóin látszólag fraktálok láthatók, de hiába keressük a formulát, folyton elveszünk a részletekben. A rendezettség csak látszólagos, ennél sokkal fontosabb a széttöredezett kép, a darabokra hullott egész, aminek egységeiben ugyan benne van minden, mégsem használható képként, mert részint kevesebb, részint több. Kevesebb, mert az alapegységet képként nehéz azonosítani, témája, élessége, fényei vannak, de kompozíciója, oka és okozata nincs. És több, mert az egyes képelemnél mindig sokkal többet jelent a kép-egész, a méhek rendjéből az őket regulázó méhész alakja rajzolódik ki, a portréból az ismeretlenség, a hálóba futtatott góllabdából a káosz. És mégis, ez a rendezett kuszaság pont olyan, mint egy eleven szerv, a távhőcsövekből egy város formálódik, a labdákból az ember belső szerveinek titokzatos közege. Az esetleges kép ismétlődéses sorozata valami sokkal mélyebben fekvő, láthatatlan, fotózhatatlan valóság búvóhelye.