A falakon hihetetlen összevisszaság, elsőre úgy fest, mintha egy nagyon-nagyon öreg néni felnagyított vitrinjébe bámulnék. Mindenféle kisebb-nagyobb tárgy, kép, elképesztő sűrűségben és mennyiségben. Aztán valahogy megpillantom az első festményt. Szinte mellékesen, a tárgyak közé simulva. A tárgyak szinte elrejtik a műveket. Miért van ez? Nem szerettem volna azt, hogy elvesszen a kiállítás címe azzal, hogy csak képek vannak kiállítva a három nagy teremben. Így a képek szigetekként szerepelnek a tárgyak között, egymást kiegészítve lakják be a tárlat terét. Ezek a tárgyak egy személyes jellegű gyűjtemény darabjai, számomra nagyon kedvesek, és impulzív gondolatokat sugallnak. Nagyon sok a régi fénykép A régi fényképeken látott arcok és tekintetek ma már nem fedezhetőek föl. Egy-egy ilyen fotónak olyan erős kisugárzása van, hogy mindenképpen gondolkodásra késztet. Olyan kapcsolatban próbáltam meg egymás mellé helyezni őket, hogy egymást erősítve súlyt adjanak egymásnak. Olyan kordokumentációt kívántam így elhelyezni, amely nem csupán az emlékezésről szól. Rengeteg angyal szerepel a festményeken, többször egyetlen angyal maga a mű. Mit jelentenek számodra? Fontosak, mint valódi segítség és természetesség jelképei. Ha megnézed ezeket az angyalokat, túlsúlyosnak, bokasüllyedésesnek látod őket, mégis bájosak. Egy angyal ugyanúgy lehet bájos, mint bármi más. Iróniát, ugyanakkor valami mély, belső szépséget próbálok kifejezni velük. |
Réz András a kiállítás megnyitóján |
Aki ismeretlenül megnézi ezeket a munkákat, egyből érzi, hogy csak zsidó művész készíthette őket. Még a macskán is sábeszdekli van, a bohócok arca is árulkodó Egy valami lehet csak elsőre különös: hogy ezek a képek nevetnek. Vidámak, csak úgy vibrál bennük a vitalitás. Ez nem általános. Létezik-e kimondottan zsidó művészet, és a zsidó művésznek valóban olyan konfliktusokkal kell szembenézniük, mint amilyenekről teszem azt Chaim Potok festő hősének, Asher Lev-nek?
Biztos, hogy létezik olyan, hogy kimondottan zsidó művészet, de én ennek a jegyeit szerencsére magamon nem veszem észre. Nem úgy dolgozom, hogy kimondottan zsidó témájú festőnek lehessen nevezni. Messze elkerültem ezt a csapdát. |
Miért ez lett a címe ennek a tárlatnak? A Depo címmel első megközelítésben csupán arra a tényre utalok, hogy a tárgyak, amiket gyűjtünk, azokat valahol össze is kell raknunk. Zsákba, fiókba, bőröndbe. Visszük magunkkal az életünket. Ennek a kiterített része amiket itt elhelyeztem, de majd ezek is visszakerülnek egy dobozba és mennek tovább. |