Fűzött ruhatár

Képző

A Budapesti Történeti Múzeum 1997-ben kezdte el a tematikus divatkiállítások sorát a Divathölgy diszkrét bája -100 év női fehérneműi című tárlattal a Kiscelli Múzeumban. Ezt két, a Musée Gallieraval (Párizs Város Divatmúzeuma) közösen rendezett kiállítás követte. Az első, 1999-ben a ?Francia elegancia ? divatkellékek Párizsból? című, mely az elmúlt 250 év női kiegészítőit mutatta be. A kiállítás, valamint a Francia Intézetben az ahhoz kapcsolódó szakmai előadások és a ?divattervezők a filmvásznon? c. sorozat vetítései széles látogatókört vonzottak. Ezt követte 2003-ban a ?Párizs és Budapest a divattükrében 1750-2003? című tárlat, mely jelentős francia és magyar múzeumok közreműködésével (Musée Galliera, Musée Carnavalet, Musée, Victor Hugo, Magyar Nemzeti Múzeum, Iparművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Budapesti Történeti Múzeum) a különleges műértékű viseletek mellett egy-egy korszak szellemi életét, társadalmát és kulturális életét is felidézte. A kiállítás megnyitója alkalmából az Iparművészeti Egyetem ruhatervező hallgatói divatbemutatót rendeztek munkáikból a Vármúzeum Barokk csarnokában. Konsánszky Dóra kiállítását, egy új sorozat nyitányának szánja a múzeum. E sorozat keretein belül olyan hazai ruhatervezők munkáit szeretnénk a nagyközönséggel megismertetni, akiknek alkotó fantáziája a szó szoros értelmében műtárgyakat hoz létre. Műveikben egyszerre van jelen a mesterségbeli tudás, a szakma iránti alázat és a kortárs design újító ereje. Alkotók, akik célja az európai ismert divatházak és sztárkreátorok hazai megfelelőivé válni, s akiknek magas művészi színvonalú, igényes kivitelű műveit meg kell őriznie az utókor számára a kortárs művészettel, iparművészettel foglalkozó múzeumnak. Ezek a tervezők méltó örökösei kívánnak lenni a Párizs és Budapest a divat tükrében c kiállításon szereplő művek alkotóinak, Charles Frederic Worthnak, Paul Poiret-nak, Coco Chanelnek, akik egykor meghatározták a divatot, de egyszersmind maradandó szépséget hoztak létre, s ma műveik a nagy aukciósházak árveréseinek slágerei . Konsánszky Dóra ruhatervező iparművész az Iparművészeti Főiskola elvégzése után 1989-ben a Nina Ricci ház és az Air France közös pályázatán egy éves tanulmányi ösztöndíjat nyert Párizsba. Itt, a divat fővárosában az Haute Couture Szövetség Iskolájában , - ahol korábban nem kisebb tervezők végeztek, mint pl. André Courreges, Issey MIYAKE, Valentino, Yves Saint Laurent,- sajátította el a három dimenziós szabás, s ezen belül a francia fűzőszabászat mesterségének minden fortélyát. A fűző un. strukturális fehérnemű. Átszerkeszti, átépíti a női testet, vagy éppen újraformázza azt a mindenkori szépségideálnak megfelelően. A fűzőkészítés közeli rokonságban áll a szobrászattal. A fűzőszabászat elemeinek, struktúrájának átemelése a ruhatervezésbe a létrehozott ruhát a szoborral teszi hasonlóvá. A viselettörténet első fűzői vasból készültek a XVI. sz. II felében, később már anyaggal vonták be őket, a vaslemezeket halcsontok helyettesítették, de a.- XX. század elejéig a dámák önként vállalt kínzóeszköze volt. 100 éve a divathölgyek a kívánatos karcsúság eléréséért még egész nap vastag vászon, halcsonttal merevített szorosra fűzött miedert viseltek. Létezett fűző általános nappali viselethez, látogató öltözethez, estélyi ruhához, utazáshoz, alváshoz, sportoláshoz, szoptatáshoz. A mai, alkalmi darabok a modern anyagok lycra, spandex, elasztikus necc használatával már sokkal kényelmesebbek. Konsánszky Dóra fűzött ruhatára exkluzív, nőies, de mégis maradandó károsodás nélkül hordható luxus darabokat foglal magába. A kiállítás Konsánszky Dóra erre az alkalomra készített képzeletbeli ?ruhatárát? mutatja be, melyet átjár, behálóz a fűzőkészítés szellemisége és technikája. A tizenkét alkotás, ?műtárgy? mindegyike az elegáns nő alap ruhatárának egy-egy elemét jeleníti meg: köntös, pizsama, fehérnemű, kombiné, klasszikus fűző (alkalmi ruhaderékként, vagy luxus alsóneműként), kosztüm (szoknya és zakó), ing + nadrág, ?kis ruha?, koktél ruha, estélyi ruha és végül menyasszonyi ruha. Valamennyi kissé átírva, elvonatkoztatva, műtárggyá átalakítva, finom anyagokból, ötletes díszítésekkel és technikai megoldásokkal. A bemutatott ruhák történeti, különleges ihletettségét fantázia neveik is megerősítik: ?Marlene? (zakó), ?Dietrich? (szoknya), ?Kikelet? (kimonó-köntös), ?Fin du siecle? (kombiné), ?Veszedelmes viszonyok? (koktélruha), ?Holdtölte (estélyi ruha),stb.. A ruhák installálása mellett jelentős szerepet kap a műveket a falon végig kísérő fotósorozat, mely egyrészt a női testen ábrázolja az egyes darabokat, hangsúlyozva a fűző pikantériáját, másrészt a műtárgyak részletszépségeit emeli ki. A kiállítás helyszíne: Budapesti Történeti Múzeum ? Vármúzeum -Metszettár ? Budavári palota E épület Időpont: 2004. június 10. - szeptember 12.