Nem mindennapi, hogy egy kávézó saját galériát működtet. Miért látott ebben fantáziát, vagy egyszerűbben: hogy került ebbe a pozícióba? Nagyon egyszerűen. Kiírtak egy pályázatot, hogy lehet kiállításokat szervezni itt, a kávézóban, és én megpályáztam. Akkor még semmi szakmai múltam nem volt, ezért kaptam egy próba-kiállítási lehetőséget, és akkor Fehér Zoltánnak, egy fiatal festőnek a képeit állítottam ki. Ő az ismerősöm volt, akinek nagyon szerettem a képeit, különlegesnek tartottam, és úgy gondoltam, itt a helye. Ő egyáltalán nem illik bele a mai trendbe, az avantgarde irányzatokhoz nyúl vissza és azokból értelmezi újra a mát. Sokan nem szeretik amúgy, de szerintem nagyon is méltó a figyelemre, amit ő csinál. Nagyon jól sikerült az a kiállítás, a média is felfigyelt rá. A megnyitón az egyik legnagyobb harmonikás, Szabó Tamás zenélt. Ez másfél éve volt, a vezetőket meggyőzte, azóta vagyok itt, a kiállítások az én nevem alatt futnak. Vannak akik kimondottan a kiállítások miatt keresik fel a kávézót? Igen. Nagyon jók e tekintetben a visszajelzések. Többször előfordult már az is, hogy csoportokat hoztak kifejezetten a kiállítás miatt. Van néhány ember, például Korniss Mihály, Jancsó Miklós, Szabó István akik mindig úgy mennek moziba, hogy előtte vagy utána megnézik a kiállításokat. Tehát elmondható, hogy az itteni tárlatoknak valamilyen szinten már híre ment. Hol hirdetnek? Mint tudjuk, anélkül semmi nem működik?... Elsősorban a Pesti estben, az Ikonon, ami napi frissítéssel küldi a képzőművészeti híreket az érdeklődőknek, aztán persze a hely jellegéből adódóan a Hová menjünk moziba? plakátoldalán is mindig rajta vagyunk. A kávézó, mint tér mennyire alkalmas a célul tűzött feladatokra? Sajnos el kell ismerni, hogy nem túl jó kiállítótér ez. Először is adottak a falak, így semmi játékra nincs lehetőség. Megvannak a kész oszlopok is, azzal tudsz dolgozni. Az adott hellyel vannak-e még problémák? Talán a világítással. Rossz itt a fény. Tudni kell azt, hogy a lámpákat a Tököli börtönben vették, rabok készítették őket. Valószínűleg nem minden elítélt volt előtte lámpakészítő, ezért nem nagyon értenek a szakmához. Lecsavarod a lámpákat, már ez sem könnyű feladat, de a visszacsavarás egyszerűen lehetetlen. És kikben lát fantáziát? Kik állíthatnak itt ki? Arra mentem rá, hogy a kezdőknek első vagy második kiállításhoz terepet biztosítsak. Akik még nem állíthatnak ki galériában, vagy legfeljebb csoportosan, múzeumban pedig végképp nincs helyük azoknak bemutatkozási lehetőséget adjak. Ez nagyon jó terep. Éjfélig nyitva vagyunk, a törzsközönség értelmiségiekből illetve félértelmiségiekből áll, felfigyelnek a kiállítóra. Ez persze nem jelenti feltétlenül azt, hogy ha a művésznek máshol van kiállítása elmennek rá, de a név a tudatukban marad. Ez nagyon fontos. A kávézó sajnos még nem alakított ki saját stílust, ez többeket távol tart, de így is telt ház van általában. Azok maradnak távol, akik szeretik, ha egy kávézónak saját dizájnja van, de talán ez is változik a közeljövőben. |
Legutóbbi kiállító művésze, Köbli-Walter Éva hogy került a képbe? Sosem hallottam még eddig róla... Ő - mint ahogy a tárlat címe is mutatja (Köbli-Walter Éva: New York in my heart című kiállításának plakátja.) - New Yorkban él. Megkeresett az unokatestvére, hogy Éva már évek óta fotózik, de még nem volt lehetősége közönség előtt bemutatkozni. További tervek? Szeptemberben az Iparművészeti Főiskola végzőseinek lesz egy tipográfiai kiállítása, októberben pedig Barabássy Somogy Örs tárlata tekinthető meg. Ő egy fiatal festő, érdekes képzőművészeti koncepcióval. Hogy fér meg ez a sok munka a tanulmányai mellett? Meg kell tanulni az időt jól beosztani. Mindig is érdekelt a művészet, az ELTE-re járok magyar-esztétika szakra. Ez utóbbi szakon a legújabb irányzatok felől megközelítve tanuljuk a művészettörténetet. A mai művészetre nem lehet ráhúzni a régi kategóriákat, elég, ha csak a szép fogalmára utalok. Hozzám mindig is a képzőművészet és divat állt a legközelebb. |