Génkezelt rémálmok

Képző

 
A régi pesti zsidónegyed multikulturális közege még ezt a fajta szépséget is befogadja, s vele a vásznakon és a szobrokban megfogalmazódó kultúrakritikát. Chintan Upadhyay szokatlanul radikális hangot szólaltat meg, a nyugati ízlésvilág számára izgalmas, sőt divatos eszközökkel. Művei az indiai szellemi és vizuális hagyományból indulnak ki, de egészen közvetlen kapcsolatba hozzák azt a világ jelen állapotával - annyira, hogy tulajdonképpen a new age-filozófiák karikatúráját is kiolvashatjuk belőlük.
 
 
Monokróm háttér előtt lebegő, fénylő csecsemőfejeken futnak végig a sokezer éves védikus ábrák, finom mozdulatokkal egymásra hajoló férfi- és nőalakok, miközben a vetítőfelület, a csecsemő merev mosollyal, elkínzott arckifejezéssel tűri a rajta vonuló képözönt. Harsány plakátszínekben fürdő csecsemőalakok állnak a padlón, fejükből és szájukból kezek nőnek ki, vagy a testük megsokszorozódik, többfejű, de ép tagjaik élénken gesztikulálnak.
 
Mutánsok egy folyamatos pusztulásban, megsokszorozott hibák, egy mindenre kiterjedő erőszakszervezet kísérleti alanyai. A mozdulatok, a testtartások saját létről árulkodnak, amelyet rendre megerőszakol a társadalom. Jelentéseket futtat rajtuk, kényszerű hordozói lesznek a rajtuk kívüli akaratoknak. A kultúrának nevezett benyomulás soha nem gyógyuló nyomokat hagy az emberi testen, még a születéshez közeli állapoton is.
 
 
A testi sérülések mégis az ősi indiai hagyományra hajaznak. A háromlényegű istenség a háromfejű kisgyerek groteszk víziójában folytatódik, a feldarabolt, összekuszált testek mitikus ősképe is a Védákból ismerős. A kulturális hibriditás, ami Chintan művészetének vezérfonalát adja, furcsa utalásrendszerbe kerül. Részint az ősi indiai kultúra képei közé, részint erősen áthatja a hetvenes évek amerikai konzumellenes magatartása, az Andy Warhol-féle művészetkritika, a sémák plakátméretűvé nagyítása, a tömegszerűvé vált jelek síkja. Chintan a test roncsolásának képével közvetlenül is megjeleníti a fogyasztói lét abszurditását, ugyanakkor művei látványos darabok, maguk is a fogyasztás tárgyai lehetnek. Lehetne ez termékeny feszültség is - de a most bemutatott művek csak a megfogalmazásig jutnak el, a meggyőzésig sajnos nem.