Gerle Margit és Kisfaludy Márta DLA kiállítása a Ponton Galériában

Képző

ÁTHATÁSOK Interferencies Doktori mestermunka kiállításom ihletője az a hazai cég számára tervezett öltözékcsalád volt, mellyel 2003-ban Magyar Termék Nagydíjat nyertem. Sokévnyi kereskedelmi szemléletű tervezés után ez alkalommal azonban az alkotó kísérletezés nyújtotta lehetőségek maximális kiaknázására törekedtem. Kreatív koncepcióm főbb vezérelvei, az áttetsző anyag fekete-fehér optikai csíkos mintázatának rétegződésekor létrejövő interferencia, a muszlin lágy eséséből adódó formaalakítási variációk, valamint a szimmetria és az aszimmetria kényes egyensúlyának megteremtése voltak. A megvalósult tervek nem sokszorosításra, eladásra készültek, csupán egy sajátos gondolatsort követve kívánnak fotókkal illusztrált megoldásokat kínálni. Az öltözeteknek nem kritériuma a hétköznapi hordhatóság, mégis viselhető látványruhákként elképzelhető a továbbélésük. A kiállítás annak példája, hogyan lehet a mindenkori tervezés folyamatába innovációt vinni, s újabb ötletekké fejleszteni azt. - Kisfaludy Márta PAPÍR, AGYAG - PAPÍRAGYAG Kerámia és papír együttes anyaghasználata BIOMORPH Az Iparművészeti Főiskolán folytatott tanulmányaim alatt és azóta is kutatom a kőagyagban és a porcelánban rejlő lehetőségeket, amelyekkel új esztétikai értékeket teremthetek. Kisplasztikáimmal jelen vagyok a hazai, valamint a nemzetközi szakterületen, és elismeréseket szereztem, szerzek velük. Az elmúlt években a papír mint új médium jelent meg az eszköztáramban, és a két természetes anyag kombinációja kezdett el érdekelni; a két matéria közös lehetőségei. Papír és kerámia együttes alkalmazása egy műtárgyon belül, valamint a kettő összekeverése, amely egy új anyagot ad - a papíragyagot, papírporcelánt. Nagyobb alkotó szabadságot kaptam gondolataim megvalósításához, egy új kifejezési eszközt fedeztem fel a magam számára, amely egy jellegzetes, egyéni útra vezetett. Alkotásaim mutatják, milyen új esztétikai értékek teremthetők belőle. Az agyag és a papír - két természetes anyag - változatos megjelenési formái közül választottam azt a kettőt, amelyet egy tárgyon belül alkalmazok. A hétrétegű páncélkarton kemény anyag, vágható, színezhető, strukturált matéria; ehhez illesztettem a puhán mintázható, anyagában színezett, máz nélküli kőcserép masszákat, illetve a mázatlan porcelánt. A kerámia alapanyagok súlyossága és a papír könnyű volta egy kényes egyensúly-játékot tesz lehetővé, amely erőteljesen jelen van a munkáimban, új vizualitást teremtve a kerámiaművészetben. A karton beépítése grafikai felület megjelenését is jelenti, másfajta felületkezelést. Az alkotói folyamat kezdete, első lépése számomra mindig a rajz. Kisméretű vázlatokat készítek a megvalósítandó műtárgyhoz, majd felnagyítom az ilyenkor meghatározható méretűre. Öntött, illetve kinyújtott lapokból dolgozom, mártok és írókázok szivacsból mintázott alapformákra. Adalékanyagként lent és papírt egyaránt használok, némelykor elfedem a rostos felületet, máskor élek a papíragyag vizuális másságával. A papíragyag rendkívül sokoldalú, és ez nem túlzó állítás. Rendelkezésünkre áll egy új médium, amelyet egyszerű előállítani, úgymond low-tech, nem kell hozzá különösebb felszerelés. Felhasználásában azonban nincs még elegendő tapasztalat, jártasság. Remélem, hogy a papíragyag hamarosan széles körben ismert lesz Magyarországon, és jelentős változást hoz a kortárs kerámiaművészetbe. - Gerle Margit A kiállítás helyszíne: Ponton Galéria, 1015 Budapest Batthyány u. 65. A kiállítás megtekinthető: 2005. augusztus 30. - szeptember 10. Nyitva tartás: keddtől szombatig 12-18 óráig