Hamis kiállításra készül a londoni National Gallery

Képző

(MTI) - S hogy igazi is akadjon közöttük, egy füst alatt kiállítanak néhány olyan remekművet, amelyről a restaurálás során kitűnt, hogy valójában egy híres művész eredeti alkotása. "Örülnék, ha még több hamisítványunk lenne" - jegyezte meg a jövő évi kiállítási programot ismertetve Nicolas Penny, a National Gallery igazgatója. "Akkor ugyanis jobban tudnánk, miről lehet felismerni őket". Az igazgató szerint naiv az a megközelítés, amely szerint a múzeumoknak szégyenkezniük kell, ha gyűjteményükben akad egy-két hamisítvány.
 

national-gallery-london.jpg
A National Gallery
 
Az Alapos vizsgálat: hamisítványok, tévedések és felfedezések című kiállításra 2010. június 30. és szeptember 15. között kerül sor és elsősorban arra a technológiai haladásra, azokra a módszerekre fogja felhívni a figyelmet, amelyek lehetővé teszik, hogy feltárják ezeknek a műveknek a titkait. Az egyik "leleplezett" képet 1925-ben szerezte meg a múzeum, keltezése szerint a XV. században készült, ám végül XX. századi hamisítványnak bizonyult.
 
Más esetekben a National Gallery megvásárolt híres mestereknek tulajdonított műveket, de a feltételezés tévesnek bizonyult. A korszerű technika igazolta, hogy 1845-ben jogos volt a gyanú, amely az ifjabb Hans Holbeinnek tulajdonított Férfi koponyával című mű eredetiségét vonta kétségbe. A mai eszközökkel már bizonyítani lehet, hogy a faalap, amelyre a képet festették, az ifjabb Holbein halála utáni időből való. A XIX. századi akvizíció már akkor kétesnek tűnt, és a múzeum igazgatója lemondásra kényszerült a botrány miatt - de csak most igazolódott be, hogy joggal vádolták hozzá nem értéssel.
 
Az ellenkezőjére is volt azonban példa. 1992-ig Raffaello Szegfűs madonnáját másolatnak tekintették, ekkor azonban Pennynek a restaurálás során sikerült bebizonyítania, hogy a mester eredeti alkotása. A remekmű birtokosa akkor Northumberland hercege volt, a National Gallery 2004-ben megvásárolta tőle, már mint eredetit: 22 millió fontsterlingért.
 
Nicolas Penny szerint a múzeum birtokában lévő "hamis" képek közül nagyon keveset festettek eleve azzal a szándékkal, hogy becsapják a vevőt, de a híres alkotásokról számos másolat készült és rendszerint a képkereskedők mutatták be eredetiként az ilyen műveket.