Határidő! Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola

Képző

A Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskola - amit a tranzit.hu kezdeményezése által 2006 szeptemberétől indítottak útjára - abból indul ki, hogy a kortárs művészet és kultúra által létrehozott tudás- és ismerettöbblet szélesebb körben is értékes hozzájárulással gazdagíthatja a társadalmi közbeszéd különböző fajtáit. Célkitűzése az, hogy aktív részvételen alapuló szemináriumokon a művészeti pozíciók, a kritikai szempontok, valamint a művészeti intézményrendszer vizsgálata révén gyarapítsa a magyarországi művészeti közeg elméleti és gyakorlati eszköztárát. A szabadiskola elnevezés olyan közösségi összejövetelekre utal, amelyeken a résztvevők párbeszéd és vita során alakítják ki véleményüket, mélyítik tudásukat. Az iskola havi rendszerességgel, hétvégi szeminárium formájában működik. Az egyes szemináriumokat meghívott művészek, kurátorok, teoretikusok és múzeumi szakemberek tartják, figyelembe véve a magyarországi kortárs művészet helyzetét és az itt folyó diskurzusokat.

A Művészetelméleti és ?gyakorlati szabadiskola céljai:
- A kortárs kultúra aktuális jelenségeinek vizsgálata a művészeti és a kurátori gyakorlatban;
- A kritikai gondolkodás és a szakmai párbeszéd elősegítése;
- A művészetelmélet és művészetkritika szerepe; kritikai fogalmak elemzése és a hazai közegre alkalmazható fogalmak kutatása;
- A kurátor és a művész identitás /szerep nemzetközi kontextusban való alakítása.

A 2007. januári előadó Maria Lind és Apolinija Sustersic, témája a "Kortárs együttműködések: előnyök és hátrányok." A szemináriumon különböző kortárs művészeti projekteken keresztül megvitatják a kollektív munkamódszer bemutatását, vizsgálatát és legújabban jelentkező kritikáját. A szeminárium célja felderíteni azt is, hogy mi lehet a jövője azoknak az együttműködéseknek, amelyek hosszú távú kutatásokra és tudástermelésre jönnek létre.
A szeminárium esettanulmányokra épül. Egy olyan projektet hoztak a szervezők példaként, amiben együttműködtek (Non Stop Video Club, Ljubljana, 1998), egy olyan projektet, amin Maria Lind dolgozott (Totally Motivated: A Sociocultural Maneuver at the Kunstverein München, 2003) és tárgyalják Apolonija Sustersic egyik projektjét (Community Research Office, London, 2004).
Maria Lind Stockholmban született. 2005 óta a stockholmi IASPIS nemzetközi műteremprogram igazgatója. Apolonija Sustersic Ljubljanaban született, Amsterdamban él. Sustersic 1992-ben építészetet végzett a ljubljanai egyetem építészeti iskolájában. 1994-96-ban posztgradualis tanulmányokat folytatott az amsterdami Rijksakademie van beeldende kunstenen. 2003-tol a stockholmi Királyi Képzőművészeti Akadémia tanára.

A program helyszíne: Művészetelméleti- és gyakorlati szabadiskola Collegium, 1014. Budapest, Szentháromság u.2.
A program időpontjai: 2007. január 18-án 19 órai kezdettel és 2007. január 19-20-án 10-18 óráig.