A hazai reklámfényképezés bölcsőjénél bábáskodott

Képző

A Vintage magángaléria a Magyar utca Károlyi-kertre néző részén található. Az egykor nagypolgári ház földszinti üzlethelyiségében fogad Pőcze Attila, aki elmondja, hogy elsősorban a technikai médiummal foglalkozó kortárs művészeknek nyújtanak bemutatkozási lehetőséget. Van kapcsolatuk a Mai Manó Házzal, a magyar fotóművészekkel, de ez a kis galéria is teret ad a sokszínű tehetségeknek. A galéria pályázatokon elnyert támogatásokból tartja fenn magát.
A hatvanas évek elején-közepén többnyire utcai plakátokon megjelenő, meglehetősen szürkének tetsző reklámfotókat ma viszontlátva a nosztalgián túl az az érzésünk támad, hogy egy részük versenyre kelhetne nem egy mai óriásplakát ötlettelen, harsogó ízléstelenségével. A tehetséges emberek akkor is tudtak emlékezetest alkotni. Ilyen művész Tóth József Füles, aki - ahogy kortársa, Eifert János fotóművész fogalmaz - humorérzékét, a groteszkre való hajlamát és szürrealista látásmódját jól kamatoztatta a hatvanas években megszülető magyar reklámfényképezés bölcsőjénél bábáskodva.
Az egyik fotón Favorit televízió karosszékekkel körülvéve; a másikon függőlegesre állított gumimatrac, amely toronymagasan kiemelkedik a lakótelepi magas házak közül; a harmadikon egy nő és egy férfi fél arca, amolyan "szocialista értelmiségi" egyen-szemüvegkerettel. Tóth József Füles munkáira az átgondolt kompozíció, ötlet, humor, látványos megjelenítés volt a jellemző, amely a hetvenes években különlegesen új hangvételt, stílust jelentett a korábbi időszak langyos unalmához képest. Fölfigyeltek erre a külkereskedelmi vállalatok, és sok-sok megbízással halmozták el az akkor még ifjú fotográfust. Az addig nem sokra becsült reklámfényképezés elismeréseként 1965-ben felvették a Magyar Fotóművészek Szövetségébe, melynek pályázatain a következő években megszámlálhatatlan díjat nyert. Munkássága felöleli a reklámfényképezés teljes skáláját. Jó lenne majd egy kiállításon az 1970 után készült munkáit is látni, amelyekkel ugyancsak sorra nyerte a díjakat. Az év legjobb kereskedelmi plakátja díjat nyert művei - Tehéntúró, 1975; Hungaroton, 1978; Élmény az ágyban, 1979; Hungalu, 1979 - máig emlékezetesek.
Tóth József Füles a fotográfiának nemcsak a gyakorlatában, hanem az elméletében is otthonosan mozog; kiforrott szemléletmódját, tudását képes átadni a fiatal generáció tagjainak. Szakmai előadásai, diabemutatói hallatlanul népszerűek, felkészültsége ugyanis remek előadói stílussal párosul.
1980-tól 1994-ig a Bálint György Újságíró Iskola megbízott tanáraként a fotóriporterek képzésében vállalt jelentős szerepet. Nevét nemcsak reklámfotói, előadásai kapcsán jegyzik, hanem az 1988-ban elkészült, majd 2002-ben teljesebbé tett Magyar fényképészek arcképcsarnoka kapcsán is, amely a magyar fotográfia történetének is jelentős darabja. Tóth József Füles reklámfotói a Vintage Galériában 2003. január 31-ig tekinthetők meg keddtől péntekig 14 és 18 óra között.