Herkulesfürdői anzix

Képző

Bár Terleczky József képeslap- és dokumentumkollekciója kizárólag a Monarchia fürdőéletét őrizte meg, az ulmi építészhallgatók Balnea-programja pedig a XVI.-XIX. század közötti európai fürdőket kelti újra életre, a korabeli leírásokat követő precíz makettek és a békebeli képeslapok, fürdőszámlák, plakátok egy nyelven beszélnek. A francia arisztokraták kastélyparkjában felépített kínai stílusú fürdőpavilon, a Szajnán fel-alá járkáló fürdőhajó, aminek minden kabinjából egyenesen a folyóba lehetett ereszkedni, a pompeji festménynek maszkírozott mosodahajó, melynek dekorációjához Gottfried Semper adott ötletet, vagy a Párizs melletti St. James Park grottába épített kis fürdőkabinja mindegyike egy-egy építészeti vagy tájépítészeti bravúr, az adott kor ízlésének egyik gyöngyszeme. Az első nyilvános fürdőktől a budai Rácfürdőig vagy a századforduló karlsbadi Császárfürdőjéig - amit a pesti Vígszínházat tervező bécsi Fellner és Helmer irodája épített - a fürdőkultúra a főúri és polgári szalonélet fontos terepe volt. A reprezentáció, szépségideál és az egészséges élet reformmozgalmai találkoztak ebben a színes, sokoldalú szférában, aminek a kezdete ott van az ulmi makettek között, és ha nem is a vége, de egyik utolsó csúcspontja a képeslapokban megmaradt századfordulós magyar fürdővilág.

A Németországból érkezett makettek és a róluk készült fotók nélkül a hazai fürdők képei csupán egy kort, egy hangulatot idéztek volna meg, enyhe nosztalgikus ízzel. A makettek önmagukban viszont csak egy józan építészeti tárlatot adtak volna ki, bár a pontossághoz, a hitelességhez nem fér kétség. De így, együtt a történeti feltárás és a boldog békeidők bágyadt nyugalma tökéletesen kerek. Még az is hasznára van a kiállításnak, hogy a XX. század fürdőélete, építményei és tárgykultúrája már nem került az anyagba. Ha bízhatunk a múzeum igazgatójának, Kiss Imrének ígéretében, a mostani tárlat megelőlegez egy nagy, összefoglaló fürdőtörténeti bemutatót, ami már egészen a mai fürdőfelújításokig, a spa és wellness élmény XXI. századi kultuszáig átfogja a témát.