A home/office csoport (résztvevő művészek):
Béres Tamás - ötvös;
Hannibal Kata - porcelántervező;
Hajda Gáspár - ötvös;
Kerekes Gábor - térspecifikus installációk;
Kocsis Zita Saide - festő;
Rádóczy Bálint - grafikus
Szabó Marianna - DLA hallgató;
(*** koncepció - a művészek sajtóközleménye ***) Az ezredfordulón a poszt-szocialista érában a fogyasztói társadalom "hőskorát" éli: a versengés szabad, a konkurencia fogalmának megismerése a társadalom minden szegmensében erőteljes elszigetelődéssel, a csoportszellem, az együttműködés háttérbe szorulásával jár, karöltve a haszonelvűség átmeneti kizárólagosságával, az anyagi javak hedonista élvezetével, a kultúra "mélyrepülésével" és általános értékválsággal.
Feladatunknak érezzük, hogy újra felhívjuk a figyelmet az egyénivel szemben a közösségi cselekvés fontosságára, szépségére, hogy új impulzusaikkal felrázzuk, gondolkodásra és munkára inspiráljuk saját közegünket és újra kíváncsivá tegyük a közönséget. Hogy reagálva a körülöttünk formálódó világ változásaira "aktualizáljuk" a szcénát.
A cél egy olyan folyamatosan formálódó közeg, aktív kommunikációs platform létrehozása, ahol az alkotók egymással, a művekkel és a közönséggel egyaránt valós idejű interakcióban vannak. A publikum ?kész végeredmény? helyett egy folyamat részese lehet, nemcsak bepillantást nyer a művek elkészültébe, hanem feltérképezheti az alkotók egymás közti viszonyrendszereit, és megtapasztalhatja saját maga hatását a történtek alakulására.
A home/office elnevezés többrétegű rendszert szimbolizál. Alapelemei: az alkotók publikus- ill. privát tere. Ezek az elméletben könnyen elkülöníthető fogalmak a valóságban szétválaszthatatlanok. A kiállítás ezt az ellentmondást veszi koncepciója alapjául. Hordozza az egyéni és közösségi jelentést, valamint egy létrejövő magasabb szinten többlettartalmat képvisel.
A műalkotást az alkotók eredeti közegükkel együtt helyezik a publikus térbe: a galéria a kiállítás időtartamára átalakul olyan hagyományos alkotó közeggé, műhellyé, műteremmé, melynek nyilvánossága által a folyamatok végigkövethetők a kezdetektől a folyamaton át a befogadásig, lehetőséget adva az alkotó és befogadó közötti párbeszédre; mely által a lehető leghatékonyabban közelíti meg a művészet ideális kommunikációját.
Felhívjuk a figyelmet a művészet mára elfeledett természetes mivoltára. Szobor, festmény, installáció, multimédia, videó, stb. A cél közös: hogy a valóságot magunk által alakítva tegyük szebbé, átélhetőbbé, befogadhatóbbá, tárgyakkal és tettekkel népesítsük be, hogy otthon érezzük magunkat benne.
A csoportos kiállítások előnye az együttműködésben rejlő járulékos tartalmak megjelenése. A home/office kiállítással az alkotók azon képességét kívánjuk próbára tenni, amely a nyílt, közösségi- (office) és a zárt, alkotó (home) személyiség-komponensek találkozásából, ezek ellentéteiből, ellentmondásaiból adódik. A kiállítással a következő kérdésekre keresünk válaszokat:
- miként lehetséges valódi kölcsönhatás, eszmecsere megvalósítása egy sikerorientált, konkuráló környezetben - és miként tehetjük a művészetet valódi közösségi élménnyé?
- milyen eredményeket hozhat, milyen tapasztalatokkal járhat egy intenzív kooperáción alapuló, nyilvános alkotói folyamat?
- az alkotói folyamat publikálásával lemond-e a művész a személyét és tevékenységét övező ?lila ködről? (isteni mivoltáról)?
Az alkotás (mint végeredmény) steril, légüres térben való elhelyezése a hiányérzetből fakadó bizonytalanságra ítéli a befogadót, mesterséges, egyenlőtlen szituációt teremt, ezáltal megnehezítheti az üzenet teljes értékű befogadását.
A home/office csoportos kiállításon a művészek a kiállítótérben létrehozzák "irodájukat", dolgozószobájukat, műtermüket. Inspiráló helyszínt hoznak létre, melyben saját törvényeik szerint, tetszőleges eszközökkel valósítanak meg egy élő, élhető, működő, használható közeget: azt, amelyben jelen vannak és alkotnak. Az alkotás folyamatát és végeredményét nem szétválasztva, a lehető legközelebb hozva a befogadót és az alkotót, megkérdőjelezvén a kiállítás (exhibition), mint műfaj létjogosultságát, időszerűségét jelenünkben.
A ?hagyományos kiállításon? a befogadó az alkotói folyamat dimenzióiból ki van rekesztve, csak végterméket kap, egyfajta rejtvényt, megfejtés nélkül. A home/office a befogadónak ezt a kiszolgáltatott helyzetét kívánja megkönnyíteni azáltal, hogy az alkotást nem ragadja ki eredeti, intim közegéből, hanem ezt az alkotói közeget és folyamatot teljes egészében nyilvánossá teszi. Ennek eredményeként az eddigi lakatlan tér élettel telítődik, és a mű eddig rejtve maradt kontextusai is megélhetőek.
Megnyitó: június 24 pénteken este 6 órakor, fellép az Esclin Syndro.
Home-off (záróakkord): július 3-án, a Singas Pro-val.
home/office az Interneten: http://www.playdog.hu/homeoffice
(működik 2005.06.23-án 12.00 órától, folyamatos frissítésekkel)