Kinek ilyen, kinek olyan a szép, az esztétikus, a gusztusos. De azt nem tagadhatjuk, hogy vannak bizonyos bevett, általánosan elfogadott kitételek, amik igazak a koronként változó ideálra. Egy nőnek legyen melle. Ha kicsi is, de azért látható és formás. Legyen ívelt alakja. Legyen benne valami, a másik nemtől különböző gömbölyű. A férfi pedig - legyen bár vékony, vagy legyen bár izompacsirta - ne nélkülözze a férfiasságot. Teszem azt fedjék a testét izmok. Nem a modellekre utalok egyébként - a hétköznapi esztétikum szintjén figyelek, csak úgy, mint a két kiállító művész, az L.a. Raeven ikerpár is. Nekik is megvannak ugyan a kérdéseik a témában, bár egész jelenlétükkel azt sugározzák, mint amit már egy amsterdami projectjükben is paraméterként megadtak: az Ideális Egyén olyan, mint ők. Milyenek ők? Első ránézésre betegnek tűnnek, bárki kapásból kiadná a diagnózist: anorexia. Pedig nem azok, élesen tiltakoznak még a feltételezés ellen is. |
Pedig már nem olyan nagyon fiatalok. Kislányos külsejüknek ellentmond kissé a születési dátum: 1971. Gyerekkorukban együtt nevelkedtek, és mint oly sok ikerpár esetében az anyuka egyformán öltöztette őket. Most pedig itt egy tárlat, ahol a művészek érdekesebbek, mint maga a létrehozott mű. Ha nem állna ott ez a két árnyékszerű lény az alkotás hátterében, a produkció nem sokat nyújtana a szemlélődőnek. Nem véletlen, hogy a kiállításhoz készült szóróanyag is inkább velük foglalkozik, a vetítést pedig elintézi néhány rövidke mondattal: #8220;az Amszterdamban élő ikerpár - nagy feltűnést keltő akióihoz és projectjeihez hasonlóan - egy, speciálisan a Ludwig Múzeumbeli kiállításra, Budapesten készülő munkájukat mutatja be. Rendellenes-e az eképpen megformált testalkat? Csak az aktuális divat sugározza felénk, miben gyönyörködünk? Jogunk van-e az önpusztításhoz? Nézzük hosszan a pergő képeket (a tárlat otóber 20.-ig látható) és talán megszületnek közben saját válaszaink. |