Az igazi értékek - Dobos Lajos

Képző

Nem lehet a "sajnos, kiöntöttük a gyereket is a fürdővízzel" formulával napirendre térni azon veszteségek felett, amelyek a magyar kultúrát érte a rendszerváltással. Számos, a korábbi évtizedek során kemény munkával felépített szerkezet bomlott fel, és nem elegendő rájuksütni valamiféle politikai bélyeget, ami minden pusztulást igazol. Igenis, fölvetődik a felelősség, ha például világszínvonalú művészek légüres térbe kerülnek, mert mondjuk a menedzselésüket szolgáló Képzőművészeti Alap ellehetetlenült; és felvetődik a kérdés, hogy akiknek lehetőségük és erkölcsi kötelességük lett volna a szerves folytatásra, azok megtettek-e mindent, amit megtehettek volna. A magyar kultúra nem sajátítható ki politikai irányzatok, napi ideológiák, intézmények vagy akár egyes nemzedékek által; a magyar kultúra közvagyon, amellyel sáfárkodni kell. A megfelelő gondozása, gyarapítása dícséretet érdemel; elhanyagolásáért, a benne okozott kárért pedig felelni kell. Ennyi indulat igazán megengedhető, ha az ember arra a bizonyos leltárra csak egy pillantást is vet.

Dobos Lajos festő (1921, Budapest)

Téli nap
Hazai és nemzetközi kiállításokon szerepel 1946 óta. Eddig 11 önálló kiállítása volt Budapesten és számos vidéki városban. Rendszeresen szerepelt a Váráshelyi Tárlatokon, az Egri Aquarell Biennálékon, a Balatoni Tárlatokon.
Másokkal együtt számos alkalmommal szerepelt külföldön, Helsinkiben, Tel-Avivban, Stockholmban, Perthben, New Yorkban. Olaszországban három egyéni gyűjteményes kiállítása volt. Világszerte vannak gyűjtői, hazai és külföldi múzeumokban szerepelnek a képei.
Művészetének tárgya a természet, főleg a Balaton világa; valamint a portré és az akt. A mai, tolakodó reklámokkal telített korban roppant nehéz a közízlés szabadságát megfelelő mintákkal karbantartani, a felnőtt- és gyermekízlést nevelni.

Az érték időtálló

Ősz I
Ősz II
Hogy miről van szó, arra nézve egy példával kísérletezem. Természetesen a nművészet technika is. Egyik vonatkozása a színkezelés. Ám a művészet technikai mozzanatai sem jelentenek csupán technikát, hanem a szubjektív valóság megélésének magasabb technológiájához tartoznak. Például a színek esetében is nyilvánvaló ez: a színek ízléses kiválasztása, egymáshoz illesztése, harmóniája nem csupán technikai kérdés. Valamikor a múlt század első felében Szőnyi István írt egy módszertani könyvet a festészetről, amelyet nagyra becsülhetett minden kezdő. Ebben a festékek előállításáról, színtartósságáról, reprodukálhatóságáról teljesen gyakorlati receptek szerepeltek. Ezek kapcsán a festő összegezte a társadalmi tapasztalatokat: vannak festékek és színek, amelyek évszázadokat állnak ki, s nemességüket az idő érlelte meg, s próbájukat nagy művészek gyakorlata ütötte beléjük; s vannak látványos neon- vagy reklámszínek, amelyek mögött nem állnak évszázadok, hanem azok csak az üzletorientált vegyipar efemer termékei, s ezen színek sem nem feltétlenül igazak, sem nem feltétlenül időtállók. Ki kell tenni őket a napra, mondaná Szőnyi, és két hét alatt megsejthető, mi marad belőlük, legyenek önmagukban bármily harsányak. Messze vezetne a spekuláció arról, hogy egy erkölcsi igazság, egy fölépített szubjektív világ gazdagsága hogyan mutatkozik meg a színeiben. A művészetkritika, a művészettörténet összegyűjtött tudása mégis jó kalauz annak megítélésében, hogy milyen a rangja teszem a színvilágnak, amelyet egy festő alkalmaz; és bizony, kiváló festők színvilága támpontot nyújt a pillanatnyi közönségnek, amelynek nagyobb része nem bírja az összegzett művészettörténeti tapasztalatot.
Dobos Lajos színei harmonikusak, nemesek, időtállók, fölmutatják a szemlélet szuverenitását és a személy fölötti magasabb igazságot; az egyéni és a tágabb, művészettörténeti tapasztalatot.

Lelkiismeret-vizsgálat

Kutyás nő
A festői mű sok más vonatkozása is szétbontható, elemezhető, vizsgálható volna, ha a szakavatott művészetkritika tágabb körben vállalkozna az ilyesfajta analízisre; s ezen vizsgálódások nyomán rekonstruálható volna a magas minőség: az, amely egyébként a művészetet szerető, iskolázott szem számára a mű egyben való szemléletéből is világos.
Nincs hát más teendőnk: meg kell ismertetni és meg kell ismerni, szemlélni kell a festményeket, amelyek nyilvánossága méltatlanul megtört. És le kell vonni az általánosabb tanulságot is: Dobos Lajos csak egy a kiváló, az új generációk számára szinte ismeretlen magyar festők sorában.
Akár általánosíthatunk is e példa kapcsán. A nyilvánosság számára megőrzendő és felmutatandó kulturális eredményeink vannak, és nem tűrhető, hogy mit se tudjon erről a hazai, s éppen ezért a nemzetközi közönség - legyen szó festészetről, irodalomról, tudományról, szakismeretekről vagy bármiről, amellyel el kell számolni a következő nemzedékek számára. Lehet ez akár program is, az EU-csatlakozás mindenesetre jó pillanat és alkalom volna ehhez.
Szoba