Ha ModiglianiMonsieur Chéron portrait-ját - (élőszóban is ragaszkodik a francia leíráshoz!), a kétes piperéjű cerberus megmakacsolja magát, mintha csak Bulgakov Moszkvájában zajlana a jelenet. (A fantázia és a valóság mezsgyéjén, csak annyi bizonyos, hogy nem könynyű a bejutás, mégoly magasztos céllal, Modigliani jelszóval sem.) Kép fennt: Pinchus krémégne: La ruche (1916) |
Modigliani:Viking Eggeling portréja (1916) | Soutine: Férfiportré(1922-1923) | |
Szerelemre, művészetre egyaránt. A legendás nyolcoldalú műterem házban - amit az 1900-as párizsi világkiállítás borpavilonjának anyagából építtetett egy akadémista festő, Monsieur Boucher -, szóval a Kaptárban "jó a felhozatal". Itt él Chagall, Archipenko, Lipchitz, Kikoine. De a Montparnasse világához tartoznak a Magyarországról jöttek is: Gertler Tibor, Szenes Árpád, Csáky József, Miklós Gusztáv Különös kettősség. Kötődés a hagyományokhoz - legyen az a szülőföld folklórja vagy a vallási hagyomány - és ugyanakkor az új formák szenvedélyes kutatása, elutasítást is kockáztató forradalmi újítások. "Épatez le bourjois!" Pukkaszd a polgárt - hallja ki rémülten a filiszteus lélek a változások örvénylő dinamikájából a nyugodt, polgári lét ellen hívó csatakiáltást. Nem könnyű a művészekkel. Chaim Soutine, aki a litvániai Szmilovicsiben még csak "Szutyin" volt, egy nyughatatlan és bárdolatlan zsidó fiú, akit barátja, Modigliani tanított, hogyan kell villával enni és a zsebkendőt használni, lobbanékony temperamentumával mint őserő tobzódott a festővásznon. A tubusban lévő anyag nem mint szín, hanem az élet szubsztanciájaként szerepelt nála. Úgy dolgozott vele, mint hentes a vágóhídon, csak épp fordítva, nem pusztított, hanem életre keltett. |
Soutine: Az ajtónálló (1928) | Marevna: A Rotonde terasza (1917) | |
Mennyi szorongás, ősi rettegés, szinte kirobbanó feszültség, az idegek végsőkig feszítése, szinte tébolyodottan mámoros vallatása az anyagban rejtőző - létezik-e egyáltalán? - léleknek. A vágóhíd nagyon is valóságos motívum. A pogromok, legyilkolások feldolgozhatatlan élményét cipelő művész festményeihez modellnek húst, állati részeket a hentesektől vásárol. A biológiai bomlás gyorsabban dolgozik, mint a festő: a szörnyű szag miatt környezete feljelenti a túlságosan elmélyülő Soutine-t. Egy rossz epizód - lásd kínai tanmesék! - olykor csupán előszobája valami jónak. Mister Albert C. Barnes amerikai műgyűjtő - áldassék a neve - fantáziát lát a "húsos, véres" festői programban, s Soutine-nek attól fogva nincsenek anyagi gondjai. Ötven évet kap az élettől, de az utolsó szakasz - bár harminc képet fest - tragikussá válik a nácik megszállta Franciaországban. A bizonytalanság és félelem miatt gyomorbaja súlyosbodik, későn kerül kórházba, s 1943-ban meghal Párizsban. Modiglianinak még kevesebb idő jutott. 36 évesen, a nyomorgástól, alkoholtól elgyötört teste nem tudott tovább ellenállni a tüdőbajnak. (Tragikus utójáték, hogy a második gyermekével várandós felesége öt emelet magasságból vetette magát utána a halálba) "Az élet legerősebb bizonyítéka az alkotás - és ezen alkotás legközvetlenebb formája a művészet" - idézi Martin Bubert, a zsidó filozófust B. Turán Róbert, a Magyar Zsidó Múzeum igazgatója. |
Egy-egy nagyszabású, tiszteletre méltó tárlat azonban nemcsak arra jó, hogy kultikus díszelgés legyen, a kötelező áhítat - ó, hát ezeket már mind "szentté" avatták, úgyhogy blama nélkül hódolhatunk mi is! -, nem: egy ilyen alkalom arra is jó, hogy a kortárs kísérletezőket is kevesebb fékező beidegződéssel fogadjuk. Kép fennt: Csáky József: Fiatal magyar nő (1915 körül) |