Jovián György festőművész képei a Kiscelli Múzeumban

(MTI) ? A Templomtérben, izgalmas helyen láthatja az érdeklődő Jovián György 12 nagyméretű, 170-szer 200 centiméteres képét ? mondta el Simon Magdolna művészettörténész, a kiállítás kurátora. Korai munkáit az Abitur (távozó) és az Aquarius (vízöntő) című, 1987-ben kollázstechnikával készült és a vízöntő korára utaló festménye képviseli.

 
Jovián György évek óta dolgozik egy festménysorozaton, amely az emberi civilizáció kitermelte hulladékot, "nem hasznos" melléktermékeket ? legyen az élő vagy élettelen ? felnagyítva, kimerevítve jeleníti meg. A festmények realistán, kíméletlenül tárják a néző elé a valóságot, mint például a Szép, új világ sorozat képein a földön vagy A lépcső (2008-2009) című alkotásán a lépcsőn alvó hajléktalant.
 
A művész most egy rideg, az embert magából kitaszító várost fest fel sötét, szürkés, barnás tónusokkal, s ezzel az emberi lét drámai mélységeiről beszél ? elemezte munkáit Muladi Brigitta művészettörténész, aki a hamarosan megjelenő Jovián György monográfia szerzője.
 
Jovián György 1951. december 27-én született Szilágysomlyón, Romániában. A bukaresti képzőművészeti akadémián diplomázott, a nagyváradi színház díszlettervezője volt. 1982 óta él és dolgozik Budapesten. Nagy elődjeként tartja számon Caravaggiót, Vélazquezt, a kortársak közül Anselm Kiefert. Számos kiállítása volt Magyarország és Európa, köztük Németország nagyvárosaiban. Műveit közgyűjtemények őrzik, köztük a Magyar Nemzeti Galéria.
 
A kiállítás ? amelyet Baráti Kristóf Liszt-díjas hegedűművész nyit meg muzsikájával ? 2012. február 15-ig tart nyitva.