Jung Zseni és Mai Manó fotói a Mai Manó Házban

 
 
(MTI) - "A Mai Manó Háznak tükörnek kell lennie a magyar és a nemzetközi fotográfiára: ezt szimbolizálja, hogy ma szedtük le Juhász Orsolya, egy pályakezdő fotográfus első kiállításának képeit a Kismanó Galériában, péntektől pedig már az évtizedek óta a pályán lévő Jung Zseni Csenddé lett című összegző tárlatával találkozhat a közönség a George Eastman-kiállítóteremben" - mondta a két kiállítás kurátora. Kincses Károly fotómuzeológus hozzátette: Jung Zseni eddigi négy évtizedes pályafutásának "esszenciáját" kívánták bemutatni, ciklusokba rendezve a kiválasztott nyolcvan-kilencven képet.
    
Helyet kaptak Jung Zseni talán legjobban ismert, hagyományos aktfelvételei, nagyon finom, lírai aktok, általában barnítva - közölte. Ezek mellé kerültek azok a képek, amelyeket a művész finoman pasztellel, ceruzával színezett, abban az időszakban, amikor a digitális gépeké még nem, de az automata fényképezőgépek korszaka már kezdődött, és volt egy reneszánsza a handmade fotóknak - jegyezte meg a fotómuzeológus.
    
 
 
Kincses Károly szerint a Jung Zseni munkáit felületesebben ismerőket valószínűleg meglepetésként érik a művész építészeti fotói. "Ezek nem a hagyományos értelemben vett építészeti fotók és nem is a Lucien Hervé-féle nagyon karakteres, nagyon kemény módon készített felvételek, ehelyett Jung Zseni minden képét belengi egyfajta nőies, finom vonás" - jellemezte a munkákat.
    
Mint a szakember bevallotta, számára is hoztak meglepetéseket Jung Zseni úgynevezett roncsolásos képei, amelyeknél a művész kémiai és egyéb eljárásokkal roncsolta felvételeit. "Ezek a pusztulás képei, nagyon szép végeredményt adtak" - fogalmazott.
    
A Kismanó Galériában nyílt Mai Manó-tárlatról szólva Kincses Károly kiemelte: csupa eredeti, a császári és királyi udvari fényképész által készített fotót állítottak ki. A fotómuzeológus elmondása szerint még mindig sokan azt hiszik, hogy Mai Manó neve egyfajta játék, kitaláció, ezért az intézmény négy-ötévente megmutatja, hogy a 19. század végének nagy nevű "fényképész iparosa" harminc éven keresztül aktívan fotografált "kisgyerektől katonáig, Kossuth Ferenctől színezett portrékig szinte mindent".
    
 
 
Kincses Károly harminc olyan Mai Manó-képet válogatott a ház gyűjteményéből, amelyet még nem láthatott a közönség. "Többnyire kis méretű felvételekről van szó; egy nagyobb kép szerepel a kiállításon, az viszont nagyon érdekes: négy testvér, akiknek csak a feje szerepel a fotón, a testük és a háttér oda van festve" - jegyezte meg a szakember. Mint hozzáfűzte, a Mai Manó Ház hatodik és hetedik szintjén volt a színező- és festőműhely, oda azonban még nem tudják beengedni a látogatókat, mert nincs pénz a felújításra.
    
Jung Zseni fotóival december 18-ig, Mai Manó képeivel december 4-ig találkozhat a Nagymező utcai kiállítóhely közönsége.