Milyen a jó könyvborító? - amelyik eladja a könyvet, vágja rá a kiadó, a kereskedő. De, hogy milyen is az a bizonyos látvány, amely betöltheti ezt a célt, annak megfogalmazása már korántsem ilyen egyszerű. Egy könyvborítóban számtalan szándék, számtalan jellemző sűrűsödik. Összegződik benne természetesen a könyv tartalma, az író szándéka, a kiadó elvárása, a nyomda képessége és az olvasó vásárlási szokása. A könyv azonban elsősorban design tárgy, grafikai és tipográfiai alkotás, amely bár alázattal viseltetik a tartalom iránt, mégis saját világot teremt. Ha nem így lenne, érdektelenné vagy haszontalanná válna - és ez egy könyv estében nem megengedhető. A PONTON Galéria kiállítása a könyvre, mint a könyvtervező komplex alkotására tekint: ezért Magyarország legizgalmasabb könyvtervezőinek megvalósult munkái mellett olyan tervekből is válogat, amelyek ilyen vagy olyan okból a tervező fiókjában maradtak. Második és harmadik tervek, rendszertervek, első vázlatok és meghiúsult projektek bemutatása teszi teljessé a sikeresen megvalósult könyvalkotások sorát. 150 könyv - építészeti, képzőművészeti és fotóalbum, verses kötet, bestseller, saját kiadású kísérleti könyvecske - hivatott képet adni a magyar könyvtervezés jelenlegi állapotáról. A tipográfia mesterei, a legnagyobb kiadók vezető tervezői és pár éve végzett friss diplomás grafikusok bár egészen különböző helyzetben és igen változatos vizuális nyelven fogalmazzák meg gondolataikat, mégis a tervezéshez kapcsolódó történeteikben sok a közös. A rendelkezésre álló nyersanyagokból, szövegekből, képből és illusztrációból a tervező asztalán összeálló könyv jellemzően nagy nehézségek árán valósul meg, és az elkészült alkotás, mint design teljesítmény általában a kritikai közvélemény részéről reflektálatlan marad. "A könyv tartalmáról igen sok helyen jelenik meg kritika, de alig-alig észlelhető, hogy a tárgy jellemzőiről értő szemekkel monda a recenzáló véleményt. Olyan furcsaság ez, mintha a szakács remekművének megkóstolásakor csak a lisztet és a tojást dicsérné valaki, az elkészült étket viszont nem." A résztvevő alkotók listája: Szegi Amondó, Bárd Johanna, Bohony Bea, Bonyhádi Károly, Bányai István, Czeizel Balázs, Czakó Zsolt, Eln Ferenc, Eperjesi Ágnes, Erky-Nagy Tibor, Faragó István, Felvidéki András, Gerhes Gábor, Gyárfás Gábor, Halasi Zoltán, Hübner Teodóra, Kassai Ferenc, Kaszta Mónika, Kaszta Dénes, Kálmán Tünde, Kuszkó Rajmund, Kiss István, Kiss László, Keresztes Dóra, Lerch Péter, Ligetfalvi Zsolt, Mészáros Péter, Murakeözy Gabi, Nádai Ferenc, Orosz István, Őri Kiss István, Sellyei Tamás Ottó, Sík Andrea, Tabák Miklós, Virágvölgyi Péter, Zigány Edit A PLUSMINUS vizuális intelligencia fórumot Czakó Zsolt grafikusművész és Somogyi Krisztina, a Kakukkfiók kiállítás kurátora együttesen hozták létre a képről és képekben gondolkodók széles közönségének. A www.plusminus.hu címen működő honlapon további információ található a plusminus-vizuális intelligencia fórumról és számos tervezőgrafikus legfontosabb alkotásairól. - Somogyi Krisztina A kiállítást 2005. február 25-én, pénteken 18 órakor megnyitja: Somogyi Krisztina kurátor és Tillmann J. A. A kiállítás helyszíne: Ponton Galéria, 1015 Budapest, Batthyány u. 65. A kiállítás megtekinthető: 2005. február 25. - március 20. A kiállításhoz kapcsolódó szakmai nap március 10-én, csütörtökön, Irma Boom holland könyvtervező részvételével kerül megrendezésre.