Kemenesi Zsuzsanna álomvilága fotókon

Képző

"Végül is a világ egyszerű dolgok bonyolult halmaza. Fölbontani a valóság szövetét, majd újraszőni, az arra hivatottak képessége. Kemenesi Zsuzsannáé is: avatott szemmel kiemel, megmutat, s ezzel új értelmet ad a látványnak. A művészet, írta Heidegger, nem ábrázol, hanem láthatóvá tesz. Milyen köznapi, amit most gyönyörködve nézünk meg újra és újra. Helyek, melyeket tán jól ismerünk. Tájak, ahol egyszer már jártunk. Helyzetek, melyeket naponta átélhetünk. Minden olyan ismerős, és mégis más. Egyszerűbb. Átláthatóbb. Valóságosabb. Kemenesi mindennapos látvány-részletekből építi föl varázslatos világát; aprólékos műgonddal, mértéktartó egyszerűséggel, mesterien arányos, átgondolt szerkezetbe foglalva. Művekben tárgyiasult magánbeszéde Paracelsus szavait mormolja: 'Nem Isten akarata, hogy amit az ember hasznára alkot, az rejtve maradjon előle - és ha el is rejtett néhány dolgot, semmit sem hagyott külső, jól látható, megkülönböztető jel nélkül, pontosan úgy, ahogy az ember is megjelöli a helyet, ahol elásta a kincsét'." Gera Mihály vezeti be ezekkel a szavakkal a fotográfus 2001-ben megjelent kis könyvecskéjét, szavai komoly vállalkozást igérnek. Aki pedig bele lapoz a kisformátumú könyvecskébe, netán Kemenesi Zsuzsanna fotográfiáit szemléli kiállításon, érti a leíró jellegű bemutatást, alighanem ráérez arra is, hogy a hangsúly a valóság szövetének újraszövésére esik, ez teszi kiváncsivá, ez hívja föl magára a figyelmét. Mármost azt nagyon is pontosan tudjuk, hogy a fotográfus nem is nagyon tehet mást, minthogy a mindennapok látványrészleteihez fordul, még ha nem is azzal a koncepciózussággal, amellyel a képzőművészet tette hajdanán, és amit - bizonyos értelemben a fényképezés örökölt tőle (hát hogyne, ha egyszer kifejezetten a késztetésére jött létre!). Hiszen már a 20-as évek végén leírták: "A festészet normái érvénytelenekké váltak a fényképészetben. Sőt, e kérdéses normák már a képzőművészetet sem szolgálják híven". Vagyis: a képzőművészeti kompozíció normái szerint "rendezett" valóságlátvány, egyáltalán: a megrendezett valóság kevésbé érdekli a fotográfiát; éppenséggel a beidegződött képi normatívák, ikonográfiák nyűgétől akar szabadulni. Kemenesi Zsuzsanna - például - már-már mániákusan ragaszkodik ahhoz, hogy kompozíciói valóság-kivágatok legyenek, nem pedig kollázsok, összefényképezések stb. Az ő világában - teszem azt - érkezhet lovas a vár alá, szelheti a levegőt angyal, hajthat kerékpáros a sakktáblán, ám egyik sem megrendezett, egyik sem összeállított, mindenik a legalkalmasabb pillanat türelmes kivárásának eredménye. A kétpár evezős úgy halad át a sötétségből (hídárnyék) a világosságba, hogy az éles határvonal éppen félbe vágja a járművet - a még itt, de már ott dialektikájának megfelelően. Akár az elmúlás (születés?) metaforájának tekinthetjük, hiszen jól tudjuk, a világ lényege jelképekben rejtőzködik, mi több, meglehet: "...hogy a világ története valójában csak néhány metafora története" - miként az argentin Borges gondolja. Vitathatatlan, hogy a fotográfiában kétféleképpen is metafora virul: egyfelől a tér metaforája, amennyiben rákényszerül a két dimenzióra, másfelől pedig az idő metaforája, ami a fölvétel pillanatába sűríti össze a létező időket. Kemenesi Zsuzsanna fotói kapcsán mindkét metaforának hangsúlyos jelentősége van, mivel a műgonddal keresett téri helyzetek voltaképpen kivételes időmozzanatokhoz rendelődnek: csak akkor és csak ott akadt beléjük és kapta őket lencsevégre. Nos, míg a művészetek többsége történés, addig a fotográfia alapvetően megtörténés. (Itt a folyamat és a pillanat különbségéről van szó.) Az ellentét akkor kezdett világossá válni, amikor a fényképezés önálló művészeti ággá alakult, és két lehetőséget látott maga előtt: besorol a képzőművészetek közé, miáltal valójában elveti az önállósulás lehetőségét, vagy a történés lehetőségei között kutatva az eljövendő (akkor még az!) film, a mozgás irányába mozdul. A mozgás/történés visszacsempészi a fotóba az időt, mint tartamot, elrugaszkodik a pillanatnyiság kényszerétől. Ilyen kísérlet volt néhány évtizede az ún. szekvencia, azaz kettő vagy több fénykép minimális "folyamatábrázolása", amely lehetséges történésre utalt - jobbára a néző kiegészítő készségének támogatásával. Minden történés térben és időben megy végbe, következésképpen a történés a teret is megidézi. "Üvegházaiban", ezekben a sajátos fénykép-kazettákban, Kemenesi Zsuzsanna szintén a mozgás, a változás lehetségességét (noha mindenképpen látszólagosan) kínálja - méghozzá nem is fotós trükk, hanem installációs trükk - vastag és nem sima felületű üvegelőtét - segítségével. A normális fölvétel az elmozduló nézőpont és az üvegtorzítás eredményeképpen újabb és újabb látvánnyal kecsegtet, más és más részletet mutat meg magából. A sugallat szerint életre kel a kép, noha természetesen tudjuk, hogy a kép nem lehet eleven - rendre más punktumot (Roland Barthes leleménye a szó), meghökkentő véletlent, meglepetést nyújt kapaszkodóként a mű megértéséhez. Mert dehogy is azt nézem, mit és hogyan fényképezett le a fotográfus; éppenséggel azt, ami attól távolabbra, idegenebb területre esik. Az egyszerűség kedvéért talán a poén szót lehetne rá alkalmazni. Az ugyanis nem kérdés, hogy a fekete-fehér kontraszt végleteiig kifeszített Kemenesi-fotók szakmailag" rendben vannak, korrektek, hozzák a látványt (a stúdium meggyőző), a kérdés a miértet firtatja: a mennyei lovas-fogatot, a házfalon villódzó ufó-fényeket, a metafizikai mélységben gubbasztó macskát, az ellenfény térkorrekcióit, vagy éppen a kazetták rejtelmeit. Minden esetre úgy nem érdemes a kérdést föltenni, vajon ez volna-e a valóság (mindennapi vagy másmilyen), mivel fényképezni mindössze azt lehet, ami van, a kép pedig - még a legszokványosabb esetekben is (igazolványkép, újságfotó, dokumentum stb.) - több annál; mondottuk, legalább két metaforával. Kemenesi Zsuzsanna mindezt pontosan tudja; fényképezőgépével viszont belelát mind a térbe, mind az időbe; hadd mondjam így: a tér-időbe.? - Fábián László Megnyitó: 2006. január 11. 16 óra A kiállítás megnyitja: Fábián László író A kiállítás helyszíne: Budapest, IV. Baross utca 91-95. A kiállítás megtekinthető: 2006. január 11. - február 20. Nyitva tartás: hétköznapokon 9-16 óra között