Képek a Siralom völgyéből

Képző

Ebben az ember alatti létben bizarr módon találnak egymásra a festészet klasszikus németalföldi hagyományai. Aprólékos portrék szemünkbe néző, jellegzetes típusokkal, tájkép, mikrokörnyezet, Van Gogh erőteljes ecsetvonásait idéző felületek, és végül az absztrakt geometria alapszínekből szerkesztett kompozíciói. Van der Pol gyakran mindezt egyetlen képbe komponálja, szimultán képmezők hatástalanítják vagy erősítik egymást, sőt még a kép készülésének folyamatát is hozzáfűzi, hiszen a képek alján lefolyik a szín, üresen marad a vászon, lelepleződik a varázs. A tökéletlenség apoteózisának vagyunk tanúi, ezt kellene az absztrakt festészet eszközeivel rendbeszedni, tagolni, értelmezni.

 
A struktúra azonban nem építhető fel. Malevics fekete négyszöge, egy portré mellett mint valami Isten-kép jelenik meg: ez itt a Teremtő hűlt helye. Mondrian fekete kontúrral tagolt, piros-kék képmezői egy elnagyolt utcaképet támasztanak alá, ha a rendszerezés nem megy, legalább aládúcolják a problémát. Iróniában nincs hiány.
 

Ha az ábrázolt világ emberi közegnek nem alkalmas, a festészet sem képezhet belőle mást. Talán elhagyott ipartelep, amit látunk, vagy koncentrációs tábor, mindegy is: gépesített és működésképtelen, fémesen kongó üresség lép a táj helyébe. A modellt álló büszke németalföldi polgár öntudata ezeken a portrékon sehol sincs már, mind olyan beállítások, amilyen a bűnözők azonosítására szolgál. Ilyen lények lakják ezt a tájat, a felismerhetetlen szobrok körül álló tagolatlan háztömböket, szétfolyó utcákat. Az építményeket hálószerű vastraverzek támasztják alá, a rend karikatúrája, alattuk a lecsorgó festék megszünteti, sőt tagadja a komponálhatóságot. Ez a világ, így, ahogy van, a Pokol évadja.

 
De akkor hol a beígért báj a Siralom völgyéből? Hol az enyhítő körülmény, az átjáró? Van der Pol a nézőre bízza, oldja meg az összegabalyodott képminőségek rejtélyét, szedje szét ízekre, amit lát, és rakja össze újból: csináljon belőle jobb minőséget. A klasszikus avantgárd egykori közönsége értette ezt, vette a lapot, megtanult másként látni. A képkorszaki nézőnek nehezebb a dolga, hiszen a rendszerező fogalmak helyett is képben gondolkodik. Mindazonáltal nem lehetetlen.