Képes négyes

Képző


vizivarosi_tzortzoglou_georgios(yorgos_kurtag)_polimorfia_2003_140x100.jpg
Georgios Tzortzoglou műve

A négy kiállító művész négyféle közelítéssel él. Carlo Maglitto olasz képzőművész a filozófia és a pszichológia tudományos fogalmait viszi makettszerű objektekbe. Miniatűr tereket alkot és azokban mint alig látható, apró elemet, helyez bele egy-egy emberi figurát. A zene csak áttételesen, tér és ember arányaival, a plasztika ritmusával jelenik meg, viszont az erőteljes anyaghasználat ? a feketére égett, vaskos napló, vagy a felnyíló könyvből kifakadó, méregzöld fű, a fekete terep, amit mintha vulkánkitörés szabdalna égett rögökre ? metafizikai dimenziókba helyezi az emberi létet.

Talán a legtávolabb ettől a komor, filozofikus világtól Jutta Obenhuber festményei vannak: áramló felületeit egyszerre alakítja a gesztusfestészet laza könnyedsége és az impresszionizmus élénk, derűs, vibráló színvilága. Farostlapra, papírra vagy lakkfestékkel fémlemezre festett absztrakt szösszenetei elvarázsolnak a dús, életvidám kolorittal, a tekintet azonnal belefeledkezik ebbe a finom rezdüléseket, zenei futamokat rögzítő, álomszerű festészetbe. Minden képe valósággal behúz magába, megszólalnak a színek, táncolnak a formák.
Obenhuber is, Maglitto is többször járt már Magyarországon, de tőlünk távol élnek és alkotnak. A görög családból származó Georgios Tzortzoglou viszont itt született, itt lett művész. XX. századi zeneszerzőket jelenít meg a képein, de zene és festészet polifón kölcsönhatásában: a zeneszerzők kézírását viszi föl a kottalapokra, az írásképből indul ki, ezt komponálja tovább finom, karakteres kollázsokká. Laurie Anderson, Philip Glass, Kurtág György vagy Pendereczky zenéje a képbe írott szövegből kiindulva, ritmusok és hangsúlyok, kódák és szekvenciák formájában kap anyag-testet.

vizivarosi_jutta_obenhuber.jpg
Jutta Obenhuber alkotása

Mamikon Yengibarjan örmény származású, de régóta Magyarországon él. Négyük közül az ő munkái szerepelnek a legintenzívebben a kortárs magyar képzőművészet színterén. Köztéri plasztikái, finom szimbólumai, imbolygó kompozíciói a mívesség és a vízió magas fokán állnak, kár, hogy most a kiállításon csupán egy munkája kapott helyet. Ez az egy azonban fölényesen uralja a teret. Légiesen könnyed bambuszállványokra dróttal rögzítette úszó, lebegő, Giacometti-keskeny figuráit, ezek egymással is alig érintkeznek, inkább csak lassan mozognak a térben, a légáramlattal megmozdulnak, ringatóznak a tér hullámain. Valósággal látjuk a zene születését, légből és formából, látjuk a ritmust anyag és anyagtalan határán, egyetlen, gyönyörűséges pillanatban. Jó szemmel válogatta a négy alkotót a Vízivárosi Galéria egymás mellé, szép tavaszi köszöntés ez Európa felé.