Képzőművészetis egyetemisták kiállítása és performansza a Trafóban

Képző


trafo_inverz.jpg
Zrevni

A Trafó Galériában a Képzőművészeti Egyetem intermédia szakának negyedéves hallgatói: 11 fiatal képzőművész mutatkozik be június 21-ig egy egységes kiállítási koncepcióval, melynek hívószava és egyben címe: Inverz. A megfordítás, megfordíthatóság és az egyéni értelmezések viszonya nemcsak alkotásaikat, hanem a közös megjelenéshez való viszonyunkat, térhasználatunkat, illetve magát az alkotási folyamatot is befolyásolta. A művészek (Gurszky Péter, Horváth Katalin, Horváth Zsófi, Lehoczky Fanni, Mohamed Gamal Sophia, Mózes Réka, Pál Gábor, Philipp Helga, Radics Márk, Tangl Edit, Zérczi Attila) mind szellemi-elméleti, mind pedig fizikai vonatkozásban reflektálnak egymás alkotói tevékenységére, műveire.

 
A 19 órakor nyíló kiállítás fizikai terét kiegészítendő egy webkamera ad lehetőséget a kiállítás folyamatos változásának megfigyelésére egy blogfelületen keresztül. A kamera által közvetített kép - párhuzamban a kiállítás valós terével - változik, mindvégig más képet, más élményt és értelmezési lehetőségeket nyújtva a kiállítás valós és virtuális látogatóinak.
 
Szintén június 11-én, este 8 órai kezdettel a Képzőművészeti Egyetem végzős látványtervező hallgatóinak diploma-performanszait is megtekinthetik az érdeklődők. Balog Zsófia (Környezetvédelmi okok miatt a temetés elmarad), Kutas Diana (Anti-Goné), Sebő Rózsa (SZABBAM ÁDITTAM! Minden lángban áll!), Takács Lilla, Zelenka Nóra (Homburg hercege) munkáit fiatal előadók (Tas Gergely és Kovács Eszter, Egyed Beáta és Grecsó Zoltán, Hód Adrienn, a Budapest Táncművészeti Szakközépiskola és Kortárstánc Főiskola hallgatói, Arany Virág, Dézsi Kata, Biczók Anna, Takács Lilla) performanszainak díszleteként láthatjuk. A produkciók koreográfusai, rendezői: Grecsó Zoltán, Hadi Júlia, Hód Adrienn.
 
Az Anti-Goné egyfelől az előadáshoz kialakított látványvilág egy apró töredékét kívánja megjeleníteni, másfelől a történet fontosnak vélt mozgatórugóira igyekszik reflektálni haiku szerű tömörséggel 10 percben. A Homburg hercege alapjául a diplomamunkának választott Heinrich von Kleist-mű szolgált. Sebő Rózsa diplomamunkájának a témája Frank Wedekind Luluja, illetve Szabó Lőrinc A kurtizán prédikációja című verse. Az alkotókat a vers mint alapgondolat segítette hozzá a Lulu értelmezéséhez. A performansz a megzenésített vers és az eltáncolt darab segítségével mutatja be a minden nőt érintő, nehezen elmondhatót; mit ér a lány, ha kurtizán. A Környezetvédelmi okok miatt a temetés elmarad című performansz a Mester és Margarita alapján készült, elsősorban a mű báli jelenetének ítélkező forgataga, illetve Margarita mint nő személye, a ő sokrétűsége, sokszínűsége ihlette.