Kiállítás és könyv Mai Manóról

Képző

A Mai Manó Ház vezetőinek célja, hogy a magyar fotóművészet elnyerje a rangjához méltó elismerést a szélesebb hazai és külföldi közönség körében. Ennek megfelelően az idén októberben kinevezett új ügyvezető igazgató, Csontos László a legfontosabb feladatának a műteremház felújításának befejezését, valamint a hazai és nemzetközi, történeti és kortárs fotográfiai élet átfogó képviseletét és felpezsdítését tekinti.
Csontos László hozzátette: "Magyarország a fotózás történetének mintegy 160 éve tekintetében olyan értékekkel bír, melyet büszkén vállalhat, és amellyel helyet kér magának Európában is.
Ahhoz azonban, hogy a fotó mind a művészeti esemény-naptárakban, mind a műtárgy kereskedelemben - s nem utolsósorban felakasztva a falon - a méltó helyére kerüljön, az érintetteknek még sok tennivalójuk van. A Mai Manó Ház zászlóshajója kíván lenni ennek a folyamatnak."
Mai Manó (1855-1917) a maga korában a gyermekfényképezés egyik legjobb hazai képviselője, 1885-től udvari fényképész, alapítója és főszerkesztője A Fény (1906) című lapnak.
1885-ben alapító tagja a Fényképész Ifjak Önképző és Segélyegyletének. Egyik kezdeményezője a Magyar Fényképészek Országos Szövetségének.
1896-ban a Fényképészek Asztaltársaságának is elnökévé választották.

Kevés olyan európai város van, ahol épségben megmaradt volna egy XIX. század végi fényképész műteremház, annak minden tartozékával.
A Mai Manó Ház az ilyen kivételek egyike. A ház három napfényműteremmel, gazdagon díszített várószobával rendelkezik, homlokzatán a fényképezés és a festészet allegorikus alakjaival.
Az épület, amely a Magyar Fotográfusok Házának is otthont ad, mind Budapest, mind a magyar építészet, de legfőképpen a magyar fotográfia számára kiemelkedő értéket képvisel.

Az Ab Ovo Kiadó és a Magyar Fotográfiai Múzeum jelentette meg azt az albumot, amely Mai Manó több mint száz képe mellett Nádas Péter esszéjét és Kincses Károlynak a fényképészről írott tanulmányát is közli.
A kötetből és a kiállításon bemutatott fotográfiák nyomán, alapvetően mint műtermi fényképészt ismerhetjük meg Mai Manót, de korai riportjellegű felvételei is fennmaradtak.

A kiállítások december 7-ig láthatók.