Kiállítás és MTI-fotóalbum Törőcsik Mariról készült fényképekből

Képző


torocsikmariarchiv_bykeletieva.jpg
Törőcsik Mari Keleti Éva felvételén

(MTI) - Keleti Éva - aki 1955-től 1976-ig a Magyar Fotó, majd jogutódja, az Magyar Távirati Iroda fotóriportere volt - szinte végigkísérte Törőcsik Mari művészi pályáját; a kiállítás anyagát az MTI fotóarchívumában található képekből válogatta.

 
Mint a fotóművész elmondta, élete csaknem háromnegyedét a színházban töltötte, és rengeteg színházi fotót talált a nemzeti hírügynökség archívumában; ezeket használta fel a színésznő életpályájának összeállításakor a kiállításon és az albumban is. Kedvenc helye volt a Nemzeti Színház, a Vígszínház, a Madách Színház, a Bábszínház, gyakran látogatta az Operaház balettelőadásait, de járt filmforgatásokra is. Utóbbira példaként említette az Isten őszi csillaga, és az Édes Anna felvételeit.
  
Törőcsik Marit első éves színifőiskolás kora óta ismerte a fotográfus, aki civil képeket készített róla ruhapróba alatt 1957-ben, mielőtt az ifjú főiskolás színésznő a cannes-i filmfesztiválra utazott volna. Keleti Éva úgy emlékezett az akkori Törőcsikre, mint egy gyerekre, aki örül a szép ruháknak. Ezek a képek korrajzok, leolvasható róluk, hogy akkor mi volt a divat ruhában, cipőben, táskában, frizurában - jegyezte meg a fotóművész.
   
Keleti Éva készített a művésznőről fotókat a moszkvai filmfesztiválon is, akkor Törőcsik Mari már sztár volt és a kalapok szerelmese; kalapos képe jó néhány lesz a kiállításon és a könyvben is. A Nemzeti Színház siófoki üdülőjében készült képeken a színésznő olyan felszabadult, mint egy tizenéves kislány.
   
A fotós kiemelte: Gellért Endre, a Nemzeti Színház főrendezője a kritikákkal szembeszállva harcolt azért, hogy Törőcsik Mariból a film mellett színpadi színésznő legyen, és ugyanezt tette Major Tamás is, akinek rendezésében sorra játszotta el Bertolt Brecht színműveinek nőalakjait. Szép mosolyú színésznő volt, szép, a szó nemes értelmében - mondta a fotóművész.
   
Jó viszonyban voltak úgy is mint hasonló korú nők; a fotóriporter soha nem érezte a színésznő viselkedésén, hogy sztár. Elengedte magát a fotós gépe előtt; a kiállításon látható egy olyan civil képe is, amelyen fagylaltozik. Keleti Éva megjegyezte: azután is jóban maradtak, hogy a fotográfus az 1990-es évek elején legutóbb fényképezte Törőcsik Marit.
   
Törőcsik Mari eljön a kiállítás megnyitójára és a könyvbemutatóra. A művész most a kaposvári Csiky Gergely Színházban Anatolij Vasziljev orosz rendezővel próbál, Marguerite Duras francia írónő Naphosszat a fákon című regényének színpadi változatát.
   
Keleti Éva szerkesztette a fotóalbumot is, amelynek 97 képéből 55 felvétel az ő munkája. AZ MTI-s fotókból válogatott Film-Színház-Muzsika sorozatnak a Törőcsik Mari képeskönyv a második darabja, az első a Darvas Ivánról szóló emlékkönyv volt.
   
Az albumot Vince Mátyás, a Magyar Távirati Iroda elnöke, a sorozat főszerkesztője mutatja be. Előszavában egyebek között azt írta: "Sok kiváló fotóval és a lényeges adatokat tartalmazó rövid képaláírásokkal kívánjuk bemutatni Törőcsik Mari életművét". A sorozatot az MTI folytatni kívánja, a következő kötet Kállai Ferenc Kossuth-díjas színművész pályafutását mutatja majd be fotókon keresztül, és a kötet szerkesztője ugyancsak Keleti Éva.
   
A Törőcsik Mari-fotókiállítás megnyitóján, hétfőn az album és a sorozat első darabja, a Darvas Iván-kötet is megvásárolható a helyszínen, a Symbol Art Galériában. A Törőcsik-tárlat október 8-ig tart nyitva.