A Kieselbach Galéria őszi aukciójának egyik legfontosabb képe Aba-Novák Vilmos Vurstli című kompozíciója, melynek 24 milliós kikiáltási ára is mutatja jelentőségét, hiszen az életmű egyik legnagyobb méretű jelzett cirkuszképe. Tökéletes állapota, eredeti kerete révén autentikusan közvetíti a művész alkotói invencióit. Értékét, jelentőségét növeli, hogy több mint hét évtizeden át egyetlen gyűjteményben volt; Baumgartner Sándor neves kollekcióját gazdagította, vagyis - a gyűjtemény vidéki lévén - a fővárosi közönség a háború után most láthatja először (ha a B. Supka Magdolna Aba-Novák monográfiájában megjelent reprodukciót nem számítjuk). Vannak olyan periódusok és iskolák a modern magyar festészet 20. századi történetében, amelyekre a Kieselbach Galéria különösen nagy hangsúlyt fektet. Ilyen az avantgárd mellett a Gresham kör művészete, amely a század 30-as éveiben meghatározó szerepet játszott a művészeti életben. A jelenlegi Four Seasons Hotel helyén lévő Gresham kávéházban gyűltek össze olyan festők mint Bernáth Aurél, Berény Róbert, Egry József és Szőnyi István. Szőnyi István Beszélgetők című festménye (kikiáltási ára: 12 millió forint) a festő életművének központi jelentőségű darabja, csak a Magyar Nemzeti Galéria képei mérhetők hozzá, ha méretükben nem is (a Beszélgetők igen nagy méretű), jelentőségükben mindenképpen. A mű röviddel készülése után került külföldre, ahol egészen mostanáig volt, így ez igazán az első alkalom arra, hogy a hazai közönség láthassa. Szintén a huszas, harmincas évek meghatározó jelensége az Ecole de Paris, a Párizsban alkotó francia és külföldi művészek csoportja. Vaszary János franciásan kultivált szelleme nyilvánul meg karakteresen a Kalapos fiatal nő a Riviérán című képén, melyért a licit 16 millió forintról indul majd. Farkas Istvánt is szokás a "párizsi iskolához" sorolni, hiszen sokat dolgozott a művészet fővárosában, de a Babonás délután éppen besorolhatatlansága, titokzatossága teszi fontossá (kikiáltási ára: 15 millió forint). Nagyon sokan láthatták a művet a Budapesti Történeti Múzeum Fővárosi Képtára 2005-ös Farkas István gyűjteményes kiállításán. Nemcsak a Farkas kiállítás volt sikeres az utóbbi idők kiállítási "boom"-jában; a Magyar Nemzeti Galéria 360 ezer embert vonzó Munkácsy kiállításán is volt olyan kép, amely megvásárolható lesz október 11-én a Kieselbach aukción. A bogrács című kompozíció Munkácsy Mihály egyik legkorábbi életképe, amelyet még a külföldi karrierje előtt, itthon festett. Kikiáltási ára 12 500 000 Ft. Ha már Munkácsy említésével eljutottunk a 19. századba, nem feledkezhetünk meg Rippl-Rónai Józsefről, akinek két jelentős műve is még a század végén készült. Rippl-Rónai pályájának legemblematikusabb sorozata "fekete korszakának" kiemelkedő szépségű női arcképei. Ilyen a Kalitkás nő I. is, amely éppen a közelmúltban ért el 590 millió dolláros rekordárat egy Chicagói aukción. A Kieselbach Galéria őszi aukciójára is egy tengerentúli magyar gyűjteményből került a gyönyörű Párizsi kalapos nő című olajkép, amely ugyan nem olyan emblematikus és jelentős mint a Kalitkás nő I., de modelljének szépsége, párizsi eleganciája biztosan kivívja majd a közönség csodálatát. A festményért 5 millió forintról indul a licit. Az elmúlt pár év során sok szép "rejtőzködő" és az addigi ismereteink szerint szokatlan Rippl-Rónai mű kapott nyilvánosságot. Köztük, bár még mindig kis számban, egész korai alkotások is, mint az egészen különleges Vöröshajú ülő akt című pasztell 1892-ből (kikiáltási ára: 8 millió forint). Bár a Kieselbach Galéria főleg a modern magyar festészetre (1890-1960) koncentrál, festészetünknek van egy olyan vonulata amely inkább nemzetközi, mivel tagjai külföldön váltak híressé. Három név bizonyára mindenkinek eszébe jut, ha emigráns művészekről van szó; Vasarely, Moholy-Nagy mellett Nicolas Schöffer is világhírű. Fénymobiljai olyan szigorú ízléssel válogatott közgyűjtemények állandó kiállításain szerepelnek, mint a párizsi Pompidou Központé. A 20. század nagy művészének Próféta című festménye (kikiáltási ára: 5 millió forint), amely még a párizsi emigráció előtt készült, ismeretlen volt eddig mind a nagyközönség, mind a szakma számára. Utoljára 1932-ben látták, hiszen 1932-ben, 73 éve szerepelt a Nemzeti Szalon Téli Tárlatán. Kieselbach Tamás következetesen és változatlanul a klasszikus magyar festészetre specializálódik, ugyanakkor fontosnak tarja, hogy a magyar művészet a nemzetközivel összemérhető legyen. Ezért a 230 tétel 7%-a most is külföldi - 19., 20. századi művészek és régi mesterek egyaránt. Fortunato Depero, Alexandra Exter, Nicolas Kalmakoff, Raphael Delorme. Ez a névsor akár egy londoni aukción is szerepelhetne, sikerrel. Most a Vígszínházban lehet licitálni az egyik legismertebb olasz futurista Fortunato Depero festményére, 14 millió forintos kikiáltási árról. Alexandra Exter orosz ?avantgárd amazon? személyesen ismerte Picasso-t, Braque-ot, Léger-t, Appolinaire-t, az olasz futurista Soffichit és Marinettit. Most kiállításra kerülő nagyméretű díszletterve 16 millió forintról indul. Szintén orosz származású Nicolas Kalmakoff, akinek különleges életművéből egy egész kollekció kerül aukcióra a Vígszínházban, a francia Raphael Delorme pedig az Art Deco egyik kiemelkedő művészeként ismert - Aktos kompozíciója 11 millió forintról indul. Kép: Rippl-Rónai József: Kalapos párizsi nő, 1893