Fáj Chi Pengnek, amit lát. Szomorúság ül a vállára a hazájából induló, és gyakorlatilag a világ összes nagy- és kisvárosát elárasztó kínai gagyi láttán. Közben tudja, neki szerencséje van: nem kell XXS-es mackónadrágok és fröccsentett gumitalpú edzőcipők papírdobozán gubbasztva unatkoznia, tésztalevest szürcsölnie vagy a blattot vernie egész álló nap, ahogy azt több millió honfiú társa teszi ezt Kőbánya-, Berlin-, London- vagy Chicago-alsón.
Chi Peng művész. Huszonöt éves létére nemzetközi hírű. Aki fura szemmel néz a nyugati kultúrára, de saját gyökereire legalább annyira. A pekingi képzőművészeti akadémia digitális média szakán 2005-ben diplomát szerzett ifjú fotográfus munkái bejárták már Szingapúrt, Amerikát, Ausztráliát, Belgiumot, Dániát, Ausztriát, Németországot, hozzánk pedig a Ludwig Múzeum munkatársa, Baksa-Soós Veronika jóvoltából jutottak most el. A kurátor figyelt fel a kínai kortárs képzőművészet vagabund figurájára, aki, bár technikája a legmodernebb digitalizált fotó, témáért szívesen ugrik vissza néhány évszázadot - a kínai mitológiában.
Egyik legfrissebb, 2007-es sorozatában például Wu Cheng'en 16. századi, Majomkirályról szóló történetéhez, amely Kínában Nyugati utazás címen lett népszerű. A sztorit egyébként az 1980-as években tévésorozatként szintén feldolgozták, később képregény- és rajzfilmfigurák váltak a szereplőiből, manga- és anime-hősökként (Dragon Ball) pedig beépültek a modern nyugati pop-kultúrába.
Akárcsak a Majomkirály nyugati utazásain, úgy szontyolodott el tehát az ideiglenesen nálunk rezidenskedő Chi Peng bóvlitól roskadó piacaink láttán. Ezért tüstént elhatározta, hogy Magyarországra telepített új projektjében alternatívát teremt a kínai gagyinak. Sprinting Forward című fotósorozatának egyik képéből ezer példányt nyomtat olyan - kitűnő minőségű - papírra, amit egyenesen Pekingből szállíttat Budapestre. Pontosan azon az útvonalon, amelyen a piacozók silány áruja érkezik. A Ludwig Múzeum harmadik emeletén falra csipeszeli a sorszámmal ellátott, ezer darab színes fotót, amiket a látogatók egy héten át cserélgethetnek magukkal hozott saját rajzzal, fényképpel vagy bármilyen más, kis méretű tárggyal.
Az ifjú fotográfus tehát ilyen vakmerően spirituális módon gondolja előremozdítani kínai-magyar kereskedelmi kapcsolatainkat. A grandiózus vállalkozás felütéseként - május 26-án, délután öttől - a szomorú Chi Penget Várnagy Tibor képzőművész faggatja.