Kinek a mije ez itt?

Képző

A folytatásban egyre furcsább terekbe érkezünk. Az egyikben a faforgáccsal borított padlón egy fekete kerti törpe áll, egy másik terem illatozik egy csonkolt karú Buddha-szobor körül, a hátsóban egy összepakolt asztal-szék kombón neon szalagfeliraton fut Si-La-Ginak a művészet valódi lényegét és a mű mint presztízstárgy használatát ütköztető szubjektív jegyzete. Egy tablón feketelista a 19-20-21. században egymást lerohanó, elfoglaló európai országokról: ki kitől és mikori fellépése miatt kell, hogy bocsánatot kérjen. Álomszerű terek váltják egymást, képek és fogalmak erőterein haladunk át, ahol sem az érzékek, sem a tudat nem marad érintetlenül. Itt nincs esély a kívülmaradásra.

Az emeleten tovább bonyolódik ez a furcsa, Kelet és Nyugat történeteiből és kultuszaiból, a klasszikus avantgárd képi idézeteiből és a hétköznapi praktikum jeleiből építkező laza rendszer. Picasso és csomagolástechnika, egy széldeszkába metszett ?seb?, aminek csíkja arany lapocskában végződik, japán lakkfestmény és rozsdás vaslemez, zen és pop-art, Malevics és a mulandóság ? utóbbi csak ragasztott felirat egy csempézett medenceszélen. Hogy bonyolódjon a kép, nem is egyetlen alkotó kép-tárában járunk, hiszen Si-La-Gi a művek egy részét művésztársaival közösen készítette: Sziráki Endrével, Kovács Zsuzsa Drölmával, valamint a nemzetközi művészeti (és politikai) életet sokkoló kínai Aj Vejvejjel, akinek hamarosan nyílik kiállítása az Ernst Múzeumban.

A festmények, installációk, szövegek szabadságfoka egészen szokatlan. Amit itt látunk és olvasunk, az nem csupán a képalkotás sémáitól szakad el, nem is csak a művész-mű viszony mai értelmezési keretét tágítja ki, hanem a külső és belső folyamatok közötti határt is minduntalan felszakítja. Ha az egyik műhöz a megértés logikáját választjuk, a következő mindjárt más utat kíván. Arra kényszerít, hogy lépésről lépésre elölről kezdjük az értelmezést. A képből először ?image? lesz, majd imázs, aztán képvers-szerűen még tovább viszi a fogalompár lehetséges patent-értelmezéseit, annyira, hogy a végén egyszerűen lepattanunk róla: maga a kép, szövegekkel ellátva, mindent elmond saját magáról, amit egy felületes műértelmező előkaphatna a fejében élő közhelytárból. Ott állunk előtte üresen, készlet nélkül, arra várva, hogy belülről újabb, immár tiszta gondolatokat és érzelmeket bányásszunk elő.

Valójában Si-La-Gi a buddhista meditáció metódusát gyakoroltatja velünk. Kiüríti hulladékkal zsúfolt tudatunkat, helyet csinál a valódi, autentikus jelenlét számára ? ennek fényében kap teljes jelentést a kiállítás címe: Nullától nulláig és vissza ?, ehhez körít vizuális ?laboratóriumot? a művészet és a politikum keleti és nyugati tapasztalataiból.