Kis magyar fotóhistória

Képző


maimanohaz_ritkanlatottkepek_kiallitas_harislaszlo_torvenyteelnavantgarde.jpg
Haris László: Törvénytelen avantgarde

Az egyre gyakoribb, szenzációkat felvonultató tárlatokkal szemben ez a kiállítás arra épít, hogy csodát még a ?maradék? művek is tudnak mutatni. Baki Péter kurátor jól válogatott: valóban, a múzeum közel egymillió darabjából nem nehéz látványos metszetet kiválogatni, még ama képek közül sem, amelyek rendre a háttérben maradnak. Kis magyar fotóhistóriát állított össze belőlük, a legelső, 1860 táján készült színezett dagerrotípiától a 2010-es digitális printig. Különleges képeket, mint például Mai Manó felvételét Kossuth temetéséről, vagy Lucien Hervé hajnali életképét a párizsi rakodómunkásokról, akik a hajórakománnyal a vállukon az ipari társadalom ikonjaivá nőnek. És technikai kuriózumokat, mint amilyen Kankonvszky Ervin bromoil nyomata 1915-ből a londoni Wellington-lovaszoborról, amely festészeti kvalitásokban gazdag, szinte impresszionista részletekkel vonzza a tekintetet.

 
Amikor 2008-ban a Szépművészeti Múzeum 220 fotóból rendezett áttekintő fotótörténeti kiállítást, annak ugyanúgy a kecskeméti múzeum nyújtotta a törzsanyagát, mint a mostaninak. Ott a nagy nevek, itt az apró pillanatokban föllelt egyéni íz adja az izgalmat, ahogyan egy-egy fotós látásmódja egyetlen képben megmutatkozik. A napozó nő Bence Pál 1950-es felvételén letisztult fény-árnyék kontúrok között nyújtózik el, az épület kerete úgy fogja körbe, mint a kor szikár, merev, zárkaszerű szellemisége. Aszmann Ferenc alulról fényképezte le, ahogyan egy parasztember megragadja a bika két szarvát - a heroikus párharc a különleges beállítás ellenére minden humort nélkülöz, mert a 40-es évek levegőjében született. Propaganda nélkül, tiszta líraisággal fogalmaz Langer Klára 1945-ös fotója, melyen kisgatyás gyerekek másznak egy domboldalon fölfelé, az árnyékuk átbucskázik a fejükön és bejelöli a fény, s vele a jövő útját.
 

maimanohaz_ritkanlatottkepek_kiallitas_krivanmarcell_no1.jpg
Kriván Marcell: No. 1.

Jó lett volna akár kétszer, háromszor ennyi képet is látni most, mindegyik kisebb korszakot bejárni fotós szemmel, szépen átélni az analógiákat, ahogyan Langer Klára említett felvételéhez Szilágyi Lenke játszó gyerekcsapata viszonyul, ahogyan Almásy Pál Afrikában készült csodálatos képe visszhangzik Korniss Péternek a navajo indiánok között készült sorozatában ? utóbbiból is itt van egy kép -, és ahogyan Kepes György vizuális kísérlete folytatódik a legfrissebb irányokban, a 2000 utáni digitális fotóművészetben. Műfajoktól, témáktól és alkotóktól függetlenül, vagy éppen fordítva: azok szoros szellemi-vizuális összefüggéseivel együtt, ez a ?kisművekből? komponált kiállítás még ennyi fotóval is nagyszabásúvá kerekedett.