Gaál az őrületet nem a szenvedés egyénivé rajzolásában látja, hanem éppen a tágra nyílt lélek védtelen burkaként elhomályosuló arcnélküliségben. Modelljei átsuhanó érzések, állapotok vetítőfelületei, úgy járja át őket az ember-lét elviselhetetlen kényszere, hogy semmilyen ellenállásra nem képesek. Az elmosódó arcokon jön-megy mindenféle árnyék, a száj, szem, orr, szemöldök távol került illedelmes helyétől és igyekszik valahol értelmes helyet találni magának; a fejtartás merev, minden portrén szinte egyforma, de ezt a kétségbeesett kapaszkodást a rendbe lepöcköli a téboly ereje. Kokoschka önarcképének szanaszét csúszott vonásai, James Ensor misztikus rettegésről árulkodó festményei és Francis Bacon emberhús-örvényei sejlenek föl a képek szellemi hátterében.
A Lipótmező bezárása most erőteljes irányba fordítja az együgyűekről készült portrékat. Talán igaza van a kiállítást megnyitó drMáriásnak abban, hogy ha az őrülteknek nincs külön otthona, összekeveredik értelmes és értelmetlen, normális és tébolyult gondolat. A művészet érzékenysége - ezt a mostani kiállítás is mutatja - élesebben reagált erre a képtelenségre, mint a társadalom jelzőrendszere.