Klimt, Schiele, Kokoschka és a dualizmus művészete

Képző

A megnyitóval hivatalosan is elkezdődött a Budapesti Tavaszi Fesztivál.
A kiállítás minden tekintetben különleges és egyszeri, megismételhetetlen: közel 400 osztrák művet mutatnak be, így alkalma lesz a magyar közönségnek is felfedezni rengeteg nagyszerű alkotást.
A kiállítást a bécsi Collegium Hungaricum, a Kunthistorische Museum, a Wien Museum, az Österreichische Galerie Belvedere, a Budapesti Történeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és az Országos Széchényi Könyvtár közösen rendezi, olyan együttműködőkkel, mint az Eisenberger Gyűjtemény, a Neue Galerie Graz am Landesmuseum Joanneum, az Universität für angewandte Kunst Wien - Sammlung und Archiv, a Bundesmobilienverwaltung, a Schönberg Center, az Iparművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum, a pécsi Janus Pannonius Múzeum és még további 35 kölcsönző intézmény, illetve magángyűjtők.
Három helyen egyszerre (egymáshoz mégis közel, egy épületben, egy udvarból nyílva) mindhárom intézmény profiljának megfelelő témában mutatja be a korszakot:
- a Budapesti Történeti Múzeum Bécs Budapest nagyvárossá válását, építészetét és, iparművészetét,
- - a Magyar Nemzeti Galéria elsősorban a képzőművészetet,
- az Országos Széchényi Könyvtár pedig a társadalmi és művészeti életet, irodalmat, zenét és színházat.
Budapesti Történeti Múzeum- Azok a boldog békeidők

1873 fontos évszám mind Bécs, mind Budapest történetében. Ebben az évben rendezett Bécs világkiállítást, és született meg Budapest a három Duna-parti kisváros, Pest, Buda, Óbuda egyesülésével. A művészet ugyanakkor nem követi a politikai határidőket, az I. világháború előtt, az 1910-es években megindult művészeti forradalom túlélte az Osztrák Magyar Monarchiát. A Budapesti Történeti Múzeumban túlnyomó részben a korszak elejének, a historizmusnak színpompás, burjánzóan díszített alkotásai és hasonlóan díszes, de a funkció fontosságát hirdető szecesszió építészete és iparművészete látható.

Országos Széchényi Könyvtár- A tegnap világa (Stefan Zweig)

Stefan Zweig öngyilkossága előtt megírta visszaemlékezését "A tegnap világá "-ra, megörökítve egy, a biztonságon, kiszámíthatóságon alapuló, szabályokat követő eltűnt világot, a középosztály erkölcseit, ahol az ideál a kötelességteljesítő, felelősen és sokat dolgozó, családjáért élő ember, az egyik legfontosabb fokmérő a kultúra ismerete és szeretete, s az irodalom, színház, képzőművészet figyelemmel kisérése hozzátartozik a mindennapokhoz.
A kiállítás felidézi a "tegnap világát" az Erzsébet császárné köré gyülekező nem hivatalos "gödöllői udvart". A két város operabemutatóit, a Burgtheater és a Nemzeti Színház előadásai, a Népszínház, és az Osztrák Magyar monarchia sajátos műfaja, az operett megszületését és diadalmenetét. Az évszázadok óta zenei központ Bécs mellett, Budapestnek fel kellett építenie a maga zenei életét, amelyért a legtöbbet Liszt Ferenc tett. Ez mennyire sikerült, azt Bartók Béla és Kodály Zoltán nemzetközi elismertsége bizonyítja.
A modern zene Bécsben is áttört, mi jelezhetné ezt szemléletesebb, mint az osztrák zene nagy modern mesterének Arnold Schönbergnek a festménye (néhány évig ugyanis festett, és s ezen a téren is kiválót alkotott!), a másik úttörő zeneszerzőről, Alban Bergről. A színház és zene témáját a leginkább az irodalom kapcsolja össze, a bemutatott könyvek, folyóiratok azonban maguk is iparművészeti alkotások, s ugyanakkor sok szállal kapcsolódnak a másik két helyen rendezett kiállításhoz.

Magyar Nemzeti Galéria - Közös és eltérő utakon

A kiállítás, hangsúlyozva a két nemzet művészetének kapcsolódási pontjait és eltérő karakterét, elsősorban az osztrák művészet alkotásaira koncentrálva ad egy teljesebb képet. A tárlat a "közös" és az "eltérő" utak viszonylatában az 1870 és 1920 közötti időszak festészeti, szobor és grafikai anyagát vonultatja fel, kiegészítve iparművészeti tárgyakkal. Jól nyomon követhetővé válik a bemutatón, hogy az átívelt mintegy ötven év alatt hogyan újult meg, változott és alakult át a korszak képzőművészete.

A kiemelkedő magyar életművek - Rippl-Rónai József, Vaszary János, Gulácsy Lajos, Csontvári Kosztka Tivadar - mellett felvillan a világhírű osztrák művészek, Gustav Klimt(fotó), Egon Schiele és Oscar Kokoschka egy-egy remekműve is.
A realizmus, a plein-air, az impresszionizmus és a naturalizmus térhódítása révén kiszínesedik a képzőművészet osztrák és magyar palettája. Szinyei Merse Pál és Hans Makart barátságának képi dokumentumai között első ízben lesz látható a Szinyei hagyatékában megmaradt, ajándékba kapott két Makart tájkép. Az Albert Zimmermann bécsi akadémiai tájfestő osztályába járt osztrákok - Jakob Schindler, Eugene Jettel, Rudolf Ribarz- mellett ott találjuk Paál Lászlót és Mészöly Gézát is, ugyanakkor az ú.n. osztrák hangulati impresszionizmus, a "stimmungs impressionismus" elsősorban Mednyánszky Lászlóhoz köthető. A rokoni szálakat a kiállításon olyan párosítások érzékeltetik, mint Paál László és Eugene Jettel, Mészöly Géza és Theodor von Hörmann valamint Mednyánszky László és Jakob Schindler képeinek egymás melletti bemutatása.

Társrendezők:
Collegium Hungaricum, Bécs Wien Museum, Bécs - a BTM társmúzeuma Kunsthistorisches Museums, Bécs Österreichische Galerie Belvedere, Bécs.

A kiállítás helyszínei: Budapesti Történeti Múzeum
1014 Budapest, Szent György tér 2., Budavári Palota "E" épület,
Magyar Nemzeti Galéria
1014 Budapest, Dísz tér 17., Budavári Palota "C-D" épület,
Országos Széchényi Könyvtár
1014 Budapest, Szent György tér 2., Budavári palota "F" épület.

Köszönjük a múzeumok segítségét.

Fotó:Kadelka László