Kofferbe gyömöszölik a konstruktivizmust

Képző

(MTI) - A címet - mint Prosek Zoltán képtárvezető elmondta - Perneczky Géza művészettörténésztől kölcsönözték. Találó, mert a kofferbe, azaz a kiállításba bele lehetett pakolni mindent, ami Halász Károllyal összefügg - mutatott rá Prosek Zoltán, hozzátéve, hogy Halász Károlynak vannak olyan művei, amelyeket maga is kofferbe pakolt és vitt egyik kiállításról a másikra.
   
Mint Perneczky Géza írja, Halász Károly "legtöbb munkáját nem keretezi be, sőt a formák úgy vannak a vásznon elrendezve, hogy a kép minden baj nélkül összehajtogatható legyen, akár egy asztalterítő vagy egy falvédő, amelyet valaki gondosan kisimítva a szekrénybe helyezett. Halász legfontosabb bútordarabja azonban nem a ruhásszekrény, hanem az utazóbőröndje. A festmények is akkor jók, ha ebbe a kofferbe beleférnek."
   
Prosek Zoltán rámutatott: nem retrospektív kiállításról van ugyan szó, de a tárlatot egy szűkített életmű-kiállításnak szánják, Halász Károly mindegyik periódusából bemutatják a legjellemzőbb műveket.
   

halaszkaroly_privatadasii_1974.jpg
Privát adás II., 1974

Felidézte, hogy Halász Károly performanszokat, konceptfotókat, konceptuális műveket, minimalista munkákat is készített. Külön periódust jelentett az úgynevezett neo-geo sorozata, amellyel leginkább ismertté vált. A '80-as évek második felében festészetében az új-geometria problémakörével foglalkozott a plasztika, installáció és fotóhasználat együttes lehetőségeivel élve. 1987-1988-ban készült az Installáció monolit struktúrákkal, a Neo-Geo-Monolit struktúrák és a Nyitott geometria-sorozat. Művészetét a 90-es években is a kutató, kísérletező, új lehetőségeket feltáró alkotói tevékenység jellemezte.

   
Prosek Zoltán kiemelte: a Paksi Képtár alapítása is Halász Károly nevéhez fűződik, aki ma is a városban él és alkot, rendszeresen szerepel egyéni és csoportos kiállításokon.
   
A képtár nagyon régóta tervezi ezt a kiállítást. A gyűjtemény része a Halász-életmű, s az intézmény ma azt a munkát folytatja, amit az alapító Halász Károly a '90-es évek második felében szeretett volna megvalósítani. Változatlanul a konstruktív, koncept, konkrét, minimalista művek képezik a gyűjtemény törzsanyagát, ahogyan ez akkor is volt, amikor Halász Károly elkezdte a gyűjtést - mutatott rá Prosek Zoltán.
   
Halász Károly Kofferbe pakolt konstruktivizmus című kiállítása november 14-ig látható a Paksi Képtárban.