Kokoro no Arika

Képző

akik a legkülönfélébb műfajokban (festészet, fotográfia, építészet, divat, animáció) adnak hangot a társadalom, a hétköznapi élet és a szubkultúra kérdéseinek. A Japán Alapítvány 1993-ban mutatta be ? ugyancsak a Ludwig Múzeumban - a Láthatatlan természet című válogatást. Az azóta eltelt tíz év nagy változásokat hozott Japán életében: ?Japán megfáradt. Japán elvesztette a hitét önmagában. A japánok céltalanul bolyonganak" ? így kezdődik a 2001-ben életbe lépett japán kultúra- és művészettámogatási törvény. Az itt látható művészek valamilyen módon mindannyian érintik a japán társadalom jelen problémáit: a gazdasági fejlődés megtorpanását, a közbiztonság megrendülését, az elveszettség érzését, a hagyományos erkölcsi és művészi értékekben megrendült bizalmat. Mindeközben a kiállítás címéül választott kokoro no arika kifejezéssel a szervezők arra kívánnak utalni, hogy a kultúra és a művészet lehet az az eszköz, melyen keresztül a japánok visszanyerhetik elvesztett lelkierejüket. A Bak IKEDA rendezte PiNMeN című számítógépes animáció főszereplői, e szelíd földönkívüliek szegénységük miatt a legkülönbözőbb munkákat vállalják, tekebábukká válnak vagy éppen üdítőitalokat nyújtanak ki automatákból. TSUKIOKA Aya egyik műve olyan szoknya, amelynek segítségével a nők megmenekülhetnek az utcán őket fenyegető veszélytől, hiszen egy szempillantás alatt Coca-Cola automatává változhatnak. MIWA Yanagi Nagymamái bemutatják, milyennek képzelik a fiatal nők saját öregkorukat Japán öregedő társadalmában. HATAKEYAMA Naoya fotósorozata tükrözi a modern nagyvárosok elidegenettségét: képein a sokemeletes úgy ragyognak, mintha semmi közük sem lenne az emberi lényekhez. A külföldön is rendkívül népszerű és sikeres MURAKAMI Takashi festményei a mai ?szuper-lapos" japán kultúra ambivalens mivoltára mutatnak rá, ahol mintha nem is létezne magas művészet, csupán csak szubkultúrák sokasága. A MIKAN építészcsoport a ?mindennapok formatervezésére" törekszik, a napi élet különböző mozzanataira és lényegük meghatározására koncentrálva; itt egy felfújható mobil házat mutatnak majd be. A minimális eszközökkel dolgozó FUJIMOTO Yukio és TAKAYANAGI Eri installációi, tárgyai a hétköznapi valóságra finoman reflektáló művek. TANAKA Koki videómunkáiban vég nélkül ismétlődnek mindennapi történések vagy filmjelenetek, ahol a hétköznapi egyszeriben szokatlanná, különössé válik. SUDA Yoshihiro gyönyörű, életszerű virágokat és növényeket készít, melyeket olyan terekben helyez el, ahol a növények vagy virágok jelenléte váratlan, meglepő; MITAMURA Midori személyes visszaemlékezéseken alapuló művei pedig a családi bensőségesség és a boldogság pillanatait idézik, mondván: ?A hétköznapi élet minden egyszerű pillanata ragyogóan színes." Kiállító művészek: Fujimoto Yukio, Hatakeyama Naoya, Bak IKEDA, MIKAN, Mitamura Midori, Murakami Takashi, Suda Yoshihiro, Takayanagi Eri, Tanaka Koki, TSUKIOKA Aya, Yanagi Miwa Bak IKEDA: PiNMeN, 1999?2001 DVD, 39 min. ?BAK IKEDA / TRILOGY FUTURE STUDIO / PIERROT / ANIMAX / DENTSU A kiállítás helyszíne: LUDWIG MÚZEUM BUDAPEST ? KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM Budapest I., Szent György tér 2. A tárlat megtekinthető: 2003. december 18 ? 2004. február 8. Megnyitó: 2003. december 18., 18 óra A kiállítást megnyitja: MAEYAMA Yuji, a kiállítás kurátora