Immár harmincegy éve, hogy Koltai tanár úr a Pécsi Tanárképző Főiskola frissdiplomásaként, földrajz szakos tanári oklevéllel a kezében munkát vállalt a Mecseki Szénbányák Művelődési Házak Igazgatóságán. Két év után, 1973-ban került az MSZMP Baranya megyei Bizottság Oktatási Igazgatóságára, ahol tanszékvezető tanárként dolgozott 1983-ig. Közben 1976-ban pedagógia szakon szerez oklevelet az ELTE bölcsészettudományi karán, majd 1978-ban megvédi bölcsészdoktori címét. 1987-ben a neveléstudományok kandidátusa lesz. Oktatói és kutatói munkáját középfokú kandidátusi nyelvvizsga segíti német és orosz nyelvből. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézet igazgatója, rektorhelyettes. Tudományos beosztása egyetemi docens. Ha figyelemmel kísérjük életútjának közbülső állomásait, megállapíthatjuk, hogy sosem szakadt el a közművelődéstől, még akkor sem, ha specializációja a felnőttképzés. 1983-tól egy évet tölt el a Tanárképző Főiskola Pszichológiai Tanszékén, de párhuzamosan oktatott a Pécsi Tanárképző Főiskola Pedagógiai Tanszékén is. A párhuzamos munkavégzés ez után is megmarad, erősödik részvétele a felnőttoktatásban: a JPTE Tanárképző Kar Közművelődési Tanszék, később a JPTE BTK Felnőttképzési és Közművelődési Tanszék tanára. Kezdetektől folytat kutatásokat különféle témakörökben. Az oktatásban szerzett tapasztalatok jól hasznosultak a tudományos munka során, és a kutató is alkalmazta a gyakorlati tapasztalatokat a tanításban. Így lesz teljes és harmonikus a kép. Néhány konkrét munkát érdemes kiemelni a kutatói tevékenységből: ezek alátámasztják a másik oldalt. Az Ipari Minisztérium felkérésére készült egy tanulmány a munkanélküliség és rehabilitáció témakörben, 1991-ben a JPTE BTK-n bevezették a Felnőttképzési és művelődési menedzser szakot - ennek munkálataiban vállalt oroszlánrészt. A közművelődési vonal is jelen volt a kutatómunkában: a Magyar Honvédség 110 kulturális intézménye és szervezete stratégiájának elkészítése fontos feladat volt. Az, hogy a BTK nappali tagozatán bevezették a személyügyi szervező - humánszervező egyetemi szintű képzést, nem kis részben Koltai Dénes érdeme. Tevékenységéből nem maradhatott ki a vállalkozások irányításának kérdésköre sem. Témái között tudhatta a Komplex fejlesztési program a mikro- és kisvállalkozások közép és felső vezetői részére c. projektet. Oktatás, kutatás, lehetőleg semleges politikai töltettel - majdnem lehetetlen. De csak majdnem! "Örmény, sváb, szerb, török, zsidó és magyar felmenőimtől toleranciát, szolidaritást és a valóság tiszteletét örököltem." - vallja a tudós tanár úr. Minden bizonnyal ez a szemlélet tette lehetővé, hogy szakmai szervezeti tevékenysége szerteágazó: a Kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem vendégprofesszora, a Művelődési Minisztérium Közművelődési egyetemi-főiskolai Szakbizottság elnöke, szintén elnöki pozíciót tölt be a Humán Szakemberek Országos Szövetségében, és az MTA Felnőttképzési Albizottságában. Elnökségi tag az MTA Pedagógiai Bizottságban. Ezen sokrétű tudományos, oktatási és társadalmi munka mellett nem is nagyon lehet érteni azt a kitételt, hogy a kudarc folyamatosan jelen van munkásságában. Hacsak nem a teljességre törekvő, a jó értelemben vett maximalista ember belső ellentmondásainak feloldásait, a hajtóerőt értjük alatta. Szakmai motivációja a felnőttképzési rendszerépítés. Öröme viszont annál egyértelműbb: két nagylánya és munkájának eredményei töltik el megelégedettséggel, büszkeséggel. Kedvence a zenében Wagner, az irodalomban Kundera és Hrabal, a képzőművészetben a manierizmusban és az expresszionizmusban leli örömét. Szereti a jó társaságot, maradék szabadidejében szívesen foglalkozik kertépítéssel. |
További cikkek ebben a rovatban