Konfliktusok - három kiállítás a Műcsarnokban

Képző

A három kiállítás markánsan eltérő szemléletű, mégis egy egységként értelmezhető, hiszen meghatározó orientációjuk közös: a konfliktus. A világban meglévő ellentétekkel együtt kell élnünk, a konfliktusok és azok feloldására tett kísérleteink a jelenkori történelem és társadalom fontos mozgatórugói. A három kiállítás a művészet nyelvén hívja fel a figyelmet olyan lokális és globális problémákra, amelyeket konfliktusként értelmezünk. Egy műfaj belső ellentmondására világít rá az e-flux videó kölcsönző projektje: hogyan lehet múzeumi környezetben bemutatni az időbeli és térbeli korlátok közé szorított videoművészeti alkotásokat? El-Hassan Róza installációi és társadalomtudatos projektjei vagy Dan Perjovschi az adott környezet inspirálta politikai indíttatású szatirikus rajzai aktuális társadalmi, politikai állapotokra, konfliktusokra reflektálnak. Hogyan kerül egy anarchopacifista hagyatéka egy művész munkái közé? Miért nevezünk egy szolgáltatást (videó kölcsönzés) kiállításnak? Hogyan nyílhat meg úgy egy kiállítás, hogy még nem látható ott semmi? Egy avatatlan néző szemszögéből ezek a tények akár provokációnak is felfoghatók, de olyan momentumoknak is tekinthetjük őket, melyek az önmaga határait folyamatosan feszegető kortárs művészet és közönség közötti viszony problematikáját feszegeti. Dan Perjovshi, El-Hassan Róza és az e- flux videokölcsönző a képzőművészet más és más kifejezésmódjait használva a napi aktualitások, feszültségek képi közvetíthetőségét bizonyítják. Ez a művészet annak a felfogásnak a jegyében született, hogy a művész a társadalom felelősségteli tagja, aki a konfliktusok feldolgozásával és felmutatásával az oldáshoz vagy a cselekvéshez segítheti hozzá a nézőt. El-Hassan Róza a mai napig az utolsó magyar képzőművész, aki a Velencei Biennále Aperto szekciójában tehát nem a magyar nemzeti biztos kijelölése, hanem a külföldi kurátorok meghívására állíthatta ki munkáját 1993-ban. Ez a tény is jelzi, hogy El-Hassan Róza, akinek ez az első hazai nagyszabású önálló tárlata, szinte ismertebb külföldön, mint idehaza, több munkája van külföldi köz- és magángyűjteményben, mint nálunk. Ezt a hiányt próbáljuk pótolni most az elmúlt 15 év munkáiból válogató retrospektív anyaggal, mely a művész munkásságát meghatározó kérdések és problémák köré szerveződik. El-Hassan Róza szerint a feloldhatatlan ellentétek, a paradoxonok a műtárgyban feloldhatók. Ezt a szemléletet tükrözik a 90-es években készült koncept-szobrai és -tárgyai éppúgy, mint az elmúlt hat-hét év napi politikával, identitáspolitikával foglalkozó, a politikai elkötelezettség és a társadalmi szerepvállalás kérdéseit boncolgató protest művei. Ez utóbbiak a provokációt és a konfliktust mint kommunikációs formát emelik be a múzeum/galéria terébe. El-Hassan Róza minden művével, akciójával, videomunkájával, az alkotó és a nő érzékenységével és határozottságával foglal állást a pacifista, antirasszista eszmék mellett és a kirekesztettség, kiszolgáltatottság ellen. A kiállítás integrált része a 2004-ben elhunyt anarchopacifista békeaktivista, vegán természetvédő, humanista Sík Toma hagyatéka. A Hanemszép filozófiáját és a szeretetet hirdető tüntetőtábláival, montázsaival, kollázsaival és szlogenjeivel emlékezünk a Gush Shalom és az Alba Kör tagjára. Koncepció: El-Hassan Róza, Hock Bea Szervező: Mayer Mariann Dan Perjovschi: From now on / Mostantól kezdve A kortárs román képzőművészet meghatározó alakja, Dan Perjovschi ma a világ jelentős múzeumainak (a kölni Ludwig Museum, a chicagói Museum of Contemporary Art, vagy a stockholmi Moderna Museet) és biennáleinak (Velence, Manifesta, Göteborg, Istanbul, Limerick, Iasi) kedvelt meghívottja. Helyspecifikus, a kiállítás környezetétől függő, karikatúra-, graffitiszerű rajzokat készít, ún. work in progress-projektek keretében, azaz a mű készítésének folyamata is része magának a műnek. Perjovschi 1999-ben vált nemzetközileg ismertté a 48. Velencei Biennále román pavilonjába készített, rEST címet viselő munkával, amely a pavilon egész padlóját hálószerűen betöltő rajzokból és politikai karikatúrákból állt. Rajzai egyszerre naplószerű feljegyzések, kritikák és tudósítások, amelyek szembesítik a nézőt a jelen, az adott hely, illetve intézmény kulturális, politikai és szociális problémáival. A játékos és ironikus grafitti-kommentárok visszatérő témái olyan politikai és társadalmi kérdések, mint a posztszocialista identitás, a gazdasági, politikai, társadalmi visszásságok és abszurditások, illetve a kelet-európai és a nyugati művészet kulturális kölcsönhatásai. A Műcsarnokban Perjovschi olyan falrajzokat készít, amelyek reflektálnak az aktuális kulturális, politikai és társadalmi kérdésekre csakúgy, mint a Műcsarnokban látható kiállításokra és magára a kontextusra. A kiállítás kurátora: Páldi Lívia A New York-i székhelyű e-flux egy kulturális szolgáltatást nyújtó iroda, mely egy több ezer tagot számláló listára küld szét fizetett kulturális hirdetéseket. Az EVR (e-flux video rental) az e-flux 2004-ben indult kezdeményezése, egy művészek videóit tartalmazó sajátos kölcsönző, amely Anton Vidokle képzőművész és Julieta Aranda ötletéből született. A Lower East side-i kis bolthelyiségéből indult kezdeményezés mára nemzetközi vándorgyűjteménnyé nőtte ki magát, melyet több kortárs képzőművészeti intézményben (Frankfurt, Berlin, Amszterdam, Miami..) bemutattak az elmúlt években. A nyilvános vetítőtermet, film- és videóarchívumot is magába foglaló prezentációs forma egy hatalmas nemzetközi videóművészeti anyag bemutatására szolgál, amely az utóbbi évek egyik legnagyobb vállalkozása a kortárs képzőművészet mozgóképes tendenciáinak feltérképezésére. A teljes archívum a jelen pillanatban több mint 600 műből (filmből és videóból) áll, a kiállítás időtartama alatt egy részüket - amint azt a cím is sugallja - a közönség ingyenesen kikölcsönözheti. Az EVR-nek nemcsak formai megvalósítása szokatlan, de a gyűjtemény anyagának szakmai válogatási folyamata sem nevezhető tradicionálisnak, hiszen a kurátorok minden új helyszínen helyi szakembereket és művészeket vonnak be a munkába, és velük együttműködve bővítik az archívum anyagát. A műcsarnoki kiállítás különlegessége, hogy ez alkalommal, a Műcsarnok klasszikusnak nevezhető terébe beépítik a New-York-i e-flux video rental iroda mását, ezzel is reflektálva a kiállítás rendezés különféle kortárs stratégiáira. A kiállítás helyszíne: Műcsarnok, Budapest, XIV. Hősök tere A kiállítás megtekinthető: 2006. július 27. - október 1.