Kortárs Afrika-tárlat Párizsban

Képző

(MTI) - A Beaubourg teteje 2200 négyzetméteren afrikai fennsíkká alakult át, amely leginkább egy színes piacra, mintsem képzőművészeti kiállításra emlékeztet. Marokkótól Dél-Afrikáig, Szenegáltól Egyiptomig az afrikai kontinens 83 kortárs művésze 200 művészeti alkotásából állt össze a francia főváros egyik legnagyobb és legelőkelőbb kiállítóhelyén látható tárlat.

A kiállítás címe nagyon jól kifejezi azt a meghatározhatatlan keveréket, amit a tárlat nyújtani kíván: különböző technikájú és alapanyagú, egyszerre hagyományos és kortárs irányzatokat ötvöző, néhol költői, néhol politikai tartalmú festmények, szobrok, fotók, videó-installációk hazájukban és a világ minden táján élő afrikai származású fekete és arab művészektől.

Az AIDS, a háborúk és az éhezés Afrikája helyett ezúttal sokszínű, energikus, harcosan és ironikusan gondolkodó kontinenst mutat be a kiállítás. A marokkói Mounir Fatmi Akadályok című ütött-kopott sorompó-installációja fogadja a belépőt, amely szabályosan akadályozza az átmenetet. Egy falba épített képernyőn az algériai Zoulikha Bouabdellah videó-klipje ismétlődik a Marseillaise-re koreografált csörgő hastáncról. A nigériai Samuel Fosso fotóin egy francia tengerész látható. A kameruni Barthelemy Togou kartonokból összerakott hajóba invitál, amelyben egy afrikai város mindennapjairól nézhetünk videó-részleteket. A mozambiki szobrász, Goncalo Mabunda az angolai háborúban felhasznált fegyverekből építette fel újra az Eiffel-tornyot. A kongói Chéri Samba festményén a vörös földgolyó terhes, és egy amerikai tank csöve éppen tüzelni készül rá. A kenyai Ingrid Mwangi videó-installációjában egy vér színű folyót látunk, miközben egy néger spirituálé hangjai szólnak. A ghánai El Anatsui az újra felhasználható anyagok jelképeként konzervdobozokból és üvegkupakokból készített egy hatalmas afrikai ünnepi köpenyt. A benini Romuald Hazoumé műanyag olajos kannákból alkotott fura totemeket: "Az európaiak elhordták maszkjainkat, és cserébe ott hagyták nekünk a szemetüket. Én a szemetüket dolgoztam fel, és így is meg tudjuk őrizni maszkjainkat" - vallja a művész.

Egyik leglátványosabb alkotás a kongói Bodys Isek Kingelez papírból készült felhőkarcoló-makettje a harmadik évezred elképzelt Kinshasájáról, amely a hatodik emeleti üvegfalú kiállító-teremben Párizs háztetőinek gyönyörű kilátására rímel torz tükörképként.

A gyarmatosítás és a kortárs nyugati társadalmak nyomai, illetve az ahhoz való afrikai viszony a legtöbb művész munkáiban jelen van. Elsősorban azért, mert afrikai művészeti piac galériák és igazi múzeumok híján önmagában nem létezik, s csak a nyugati világ tekintete által léteznek ezek a művészeti alkotások.

Egy olvasóterem és egy zeneszoba is várja a látogatókat, akik június 27-ig merülhetnek el Párizsban az afrikai hangulatban.