A mindennapok részévé vált történelem, illetve a történelemmé lett mindennapok elevenednek meg a Kolta Galéria Made in Kosovo című kiállításán, amelyet két koszovói, illetve egy magyar fotóriporter együttműködése fémjelez. Jetmir Idrizi, Armend Nimani és Pörneczi Bálint az elmúlt évek Koszovójáról igyekszik széleskörű helyzetjelentést adni, illetve annak megkerülhetetlen tartozékáról, a 2008 februárjában kikiáltott, sok állam által azóta is vitatott függetlenségről.
Érdekes, de talán érthető is, hogy úgy érzékeljük, mintha Pörneczi Bálint másképp közelítene képei tárgyához, mint azt az éppen zajló eseményeket belülről megélő és látó társai teszik. Fotóinak általános ismérve a fekete-fehér képi világ, amitől az egész sorozat valamiféle sötét pátoszba burkolózik. Baromfiárusok álldogálnak a szemeteskonténer körül Pristina külső kerületében, míg Mitrovica külvárosában egy félbehagyott épület emeletei a rögtönzött kirakodóvásár és az áruház furcsa mutációjaként funkcionálnak: az egymás hegyén-hátán sorakozó mosógépek és gáztűzhelyek mintha csak egy szürreális film kockáiként elevenednének meg.
Pörneczi Bálint erősen filmes látásmódja egy villanásnyival valóban közelebb hozza a szemlélőhöz az általa egy idegen, éppen döntő jelentőségű álllomáson veszteglő országban megélt, megpillantott momentumokat: a Koszovó egyetlen szénfűtésű erőművének munkásairól készült sorozat a kiállítás egyik legsikerültebb epizódja. Érdekes összevetni, hogy Pörneczi Rigómezőn, Pristina külvárosának roma negyedében készült felvételei és Jetmir Idrizi ugyanitt rögzített fotói miben különböznek, illetve hasonlítanak.
Bár Koszovó az utóbbi években ? évtizedekben ? korántsem a felhőtlen boldogság színtere volt, Armend Nimani több képe is némi humorral, iróniával fűszerezi a keserű körülményeket. Egy koszovói albán néni például Teréz anya szobra előtt gyújt rá: fejkendője, testtartása bizarrmód rímel a szentéletű nőével, éppen ennek köszönhetően támad erőteljes kontrasztérzetünk. Egy másik helyen szörnyen kigyúrt testépítő pózol a koszos, nyomasztó fürdőszoba tükre előtt, a koszovói országos testépítő bajnokság ?színfalai mögött?. A háború, a függetlenedés és a mindennapi élet határai észrevétlenül mosódnak el a felvételeken: valahogy mindegyik egyszerre van jelen, legyen szó akár a Valentin-napról, egy éjszakai show-műsorról, vagy éppen a KFOR-katonák manőverezéséről. Finom, mégis kegyetlenül pontos látleletet kapunk a három fiatal fotóstól, ahol a ?Made in Kosovo? cím egyszerre reflektál a fotózás aktusára és a születés, az eleve elrendeltség letörölhetetlen pecsétjére.