Közös erővel - CREATIVE SELECTOR

Képző

A kezdeményezés motorja, Szarvas Olivér a nemzetközi kutatás-fejlesztési politika világából indult. Ott tapasztalta meg, hogy a kisebb, de jól körvonalazott közösségek számára fontos ötletek a támogatási rendszerek ?vakfoltjába? esnek, ritkán jutnak forráshoz, még kevésbé kerülnek közel éppen ahhoz a közösséghez, amelynek a javát szolgálnák.
?A megoldást a nemzetközi viszonylatban már ismert crowdfunding, illetve crowdsourcing modell jelentheti. Ennek lényege, hogy az elképzelés civil csatornákon keresztül közvetlenül eljut az érintett közösséghez, amely anyagiakkal, munkával vagy szaktudással támogathatja a kezdeményezést, például egy tér átalakítását, egy kulturális helyszín fenntartását, vagy bármit, ami az adott közösségnek fontos. A támogatókat folyamatosan tájékoztatják a projekt haladásáról, kisebb ajándékokkal, összejövetelekkel honorálják a részvételt. Külföldön már van hagyománya ennek a támogatási formának, különösen az Egyesült Államokban, ahol az adományozásnak komoly kultúrája alakult ki. Arra is volt már példa, hogy egy közösségi térre akár néhány nap alatt gyűlt össze milliós nagyságrendű támogatás. Itt az adományozás egészen személyes jellegű, a projekt vezetői bevonják a támogatókat az egyes fázisokba, megosztják velük a közös siker élményét? ? mondja Szarvas Olivér, aki szerint itthon más hangsúlyokkal, de sikeres lehet ez a modell: nem csupán új értékeket teremt, de megerősíti a közösség belső összetartozását, olyan erőket mozgósít, amelyek az ötlet nélkül talán sosem kerülnek felszínre.
 

A Creative Selector ennek jegyében 2010 elején egy weboldalt indított. Ezen gyűjtik az ötleteket, melyeket az internet nyilvánossága elé visznek, szaktudásukkal segítenek projektté formálni ezeket, támogatásgyűjtő kampányokat szerveznek. Új, működőképes, fenntartható közösségi modelleket keresnek, amelyek más szemszögből közelítenek a problémák felé, mint azt megszoktuk. A témák a divattól a kisvállalkozásig a kultúra, a civil mozgalmak és a kreatív területek széles körét átfogják. A kampány, a támogatók és szimpatizánsok gyűjtése során derül ki, mennyire életképes, hasznos, fontos egy-egy projekt. Ha egy elképzelésnek sikerül megnyerni elég támogatót, az összegyűlt pénz és segítség elég arra, hogy megvalósuljon. Egyelőre csak néhány főből áll a csapat. Egyszerre művelik és tanulják a közösségi erőteremtés formáit, folyamatosan kísérleteznek a módszerekkel.

 

Magyarországon a közösségek kultúrája még mindig nem számottevő, miközben az internetes közösségi oldalak látványos sikere mellett a kultúra és a kreatív iparág is világszerte ebbe az irányba mozdul el. A Creative Selector felméri, milyen erők fűzik össze nálunk a közösségeket, hogyan lehet ezt továbbfejleszteni, milyen technikák pótolhatják vagy egészíthetik ki az anyagi forrásokat. A honlapon népszerűsített beérkező projektek egyike, a MüSzi ? a Corvin Áruház harmadik emeletén kialakításra váró, alternatív művészeti csoportokat befogadó ?Művelődési Szint? ? már most komoly sikert aratott. De gyűjtenek a weboldalon új zenei albumra, városi sétát vezető csapatok keresnek közönséget, van, aki Örkény-egypercesekre készített kortárs műveket állítana ki, más közösségi image film készítéséhez keres támogatókat. Saját projekteket is indít a Creative Selector. Legújabban például néhány közkedvelt étterem bevonásával a fenntarthatóságot propagálja: arra ösztönzi a vendéglőket, hogy a megmaradt ételeket újrahasznosítsák, egy részét állateledelként, a kávézaccot és más szerves éttermi hulladékot mint növényi táplálékot adják át a környékbelieknek. A kezdeményezésről létrejön egy közösségi oldal, az éttermek felirattal jelzik, hogy részt vesznek az akcióban, és talán egy idő után egész lánc alakul ki a fenntartható módon üzemelő vendéglátóhelyekből. A társadalmi felelősségvállalás ilyen minimál formái erős közösségalakító tényezők, melyekről a hivatalos kultúra alig vesz tudomást. Egyetlen kis csapat kezdeményezésétől még nem fog megizmosodni a közösségi kultúra, de előőrse lehet a változásnak.