Lopott Cézanne-festmény a Metropolitan Múzeumban?

Képző

 

(MTI/EFE) - "A múzeum határozott véleménye, hogy jogos tulajdonosa a képnek, a követelés pedig teljes mértékben alaptalan" - válaszolt közleményben a patinás intézmény, amely hangsúlyozta, hogy mindent megtesznek az alkotás védelmében.
    A festményt egy Pierre Konowaloff nevű férfi követeli. Konowaloff ükunokája és egyben örököse Ivan Morozovnak és iparból származó vagyonának. Morozov gyűjteményében a XX. század elején hozzávetőleg háromszáz kép szerepelt, ezek javarész elismert festők munkái.
    Konowaloff bírósági beadványban kérvényezte, hogy szolgáltassák vissza neki a Madame Cézanne in the Conservatory című, 1891-ben született alkotást. Állítása szerint ezt a művet 1918-ban, a bolsevik forradalom után lopták el ükapjától. Keresetében a férfi a kép visszaszolgáltatása mellett anyagi kártérítést is követel, mondván, a New York-i múzeum jogtalanul tett szert, birtokolta és mutatta be a képet.


madame_cezanne_in_the_conservatory.jpg
Madame Cézanne in the Conservatory

    A Metropolitan Múzeum ezzel szemben azt állítja, hogy a festmény egy hagyatékból került hozzájuk 1960-ban. "Ezalatt az ötven év alatt végig átlátható volt a kép tulajdonlása, származása, és nemcsak a képet, hanem annak történetét is a látogatók elé tártuk" - szerepel az intézmény közleményében.
    A múzeum honlapján szereplő információk szerint Ivan Morozov 1911-ben vásárolta meg a Cézanne-festményt 50 ezer frankért. Hét évig volt birtokában, majd az alkotás a moszkvai modern művészetek múzeumába került. Ez az intézmény 1933-ig őrizte, ekkor Stephen Clark műgyűjtő tett rá szert. Az ő hagyatékából került a Metropolitanbe.
    Konowaloff azonban más véleményen van. A férfi 2008-ban már a londoni Royal Academy of Arts-tól, 2009-ben pedig az amerikai Yale Egyetemtől is követelt vissza képeket, egyebek közt Vincent Van Gogh egyik munkáját - egyelőre sikertelenül.