Magyar és francia fotós megosztva nyerte el az idei Lucien Hervé és Rodolf Hervé-díjat Párizsban

Képző


alexiscordesse_cziganyakosdvett20101117003.jpg
Alexis Cordesse és Czigány Ákos

(MTI) - A 6 ezer euró jutalommal járó elismerést kedden este vehették át a díjazottak Párizsban, a fotóhónap keretében a nyertes sorozatokból összeállított kiállítás megnyitóján, az École Spéciale d'Architecture (ESA - Építészeti Főiskola) épületében, amely intézmény nagy jelentőséget tulajdonít a fotózásnak az építészhallgatók oktatásában.  
    A magyar származású Lucien Hervé száz éve született, s 1929-től élt Párizsban, ahol 2007-ben hunyt el. A nyolc évvel ezelőtt általa és felesége, Judith által a tíz éve elhunyt fiúk, a szintén fotós Rodolf emlékére alapított díjat negyedszerre ítélte oda a nemzetközi szakmai zsűri, amely az előzetesen kiválogatott 18 pályázatból díjazta a két legjobbat. Az elismerés alapvető célja 25 és 43 év közötti, Franciaországban vagy Magyarországon élő hivatásos fotósok munkájának megismertetése a nagyobb közönséggel. 

    Az idei pályázatra - amely A város nyelve címet kapta - a magyar győztes, a 38 éves Czigány Ákos Egek című sorozatával pályázott, amelyet kifejezetten a meghirdetett tematikára készített. A budapesti belvárosi bérházak udvarából függőlegesen felfelé állított fényképezőgéppel készült fekete-fehér felvételeken a körfolyosók szigorúan megkomponált szerkezetben fogják közre az eget.  
    A magyar díjazott az MTI-nek a kiállítás megnyitóján elmondta: nagyon fontos számára Lucien Hervé öröksége, az architektúrális képalkotás, amely egyrészt a jól szerkesztettséget, másrészt az építészeti tematikát is jelenti.
    A pályázat címéhez hasonlóan Czigány Ákos is áttételesen próbálta megragadni a város tematikáját a 22 képből álló sorozatban, mivel az urbanizmus vagy a városi létezés önmagában nem annyira érdekelte. Saját megfogalmazása szerint munkája a ház és az ég kapcsolatáról, az ember két lakóhelye közti párbeszédről szól elsősorban. Ezenkívül a sorozatban egy formajáték is megfigyelhető, miután az "égmetszetek" különböző szabályos alakzatokat rajzolnak ki, s így egy sajátos nyelvi karaktert is kialakítanak, amely akár a város nyelvének is tekinthető - tette hozzá a művész. 

    Czigány Ákos Hiroshi Sugimoto kortárs japán fotóművésznek dedikálta az Egek című munkáját, aki egy híres sorozatában hozzá hasonló módon fényképezett mozikban: a japán fotós felvételein a filmvászon fehér téglalapját a moziterem sötétje veszi körül, éppen úgy, mint ahogy Czigány Ákos képein a házak keretezik az eget.
    A pályázat leadása után a művész folytatta a belvárosi bérházakban a fotózást, és az azóta készült képekből B. felett az ég címmel november 12-én nyílt tárlat a budapesti Nessim Galériában. A díjnyertes sorozatot - amely Párizsban december 10-ig látható - a jövő év elején a budapesti Francia Intézetben megnyíló kiállításon láthatja majd a magyar közönség.