Magyar porcelánba formázná álmait Karim Rashid sztárdizájner

Képző

 
(MTI) - "Meglepő módon még egyetlen magyar céggel sem dolgoztam. Szeretnék a közeljövőben egy asztalikerámia- vagy porcelángyárral együttműködni" - közölte e-mailen adott interjújában Karim Rashid. Az egyiptomi-angol származású művészt eddig 35 ország több mint 220 cége látta el megbízásokkal, s munkáit több mint 300 különböző szakmai díjjal jutalmazták. Az általa tervezett tárgyak 20 múzeum állandó kiállításában szerepelnek. Saját stílusát "érzéki minimalizmusnak" nevezi.
   
Rashid az amerikai Garbo cég számára 1994-ben kitalált, Umbra nevű polipropilén papírkosarat nevezete meg első helyen arra a kérdésre, hogy mit tart eddigi pályafutása csúcsteljesítményének. "Abban az időben mindenfelé főleg egy fekete, négyszögletes, jellegetlen hulladékkosarat lehetett kapni, alig volt választék. Azonnal egy érzékibb tárgy jutott az eszembe, amelynek a teteje szélesebb, mint az alja, hogy szemantikailag arra utaljon hogy ez a szemetes szája, s amelynek két fogantyúja is van a funkció jobb ellátása érdekében" - vallott iparművészeti slágerré vált darabjáról a tervező.
    
A legfőbb kedvencei között megemlítette még az athéni Semiramis hotelt, hol az épület formájától kezdve az asztalneműn át a személyzet egyenruhájáig minden ő elméjének szüleménye, valamint az Alessi Kaj márkájú karóráját, amely 12 színben készült el, így minden nap egy másikat visel belőle. A "Rashid-karakter" fontos alkotóelemei a cukorkaszínek - például a rózsaszín, a narancs és a banánzöld - amelyeket digitális op-art mintákkal, valamint saját jelrendszerrel kombinál.
    
A tervező kifejtette, hogy a túlzottan formaközpontú, s a felhasználhatósággal kevéssé törődő dizájnnal szemben ő arra az "újszerű szépségre" összpontosít, amely "szuper-funkcionális, szuperteljesítményű, miközben mégis megihleti a szemlélőt és művészi".
    
Rashid hisz benne, hogy még nem sikerült az összes formát felfedezni, s hogy az új műszaki eszközök és anyagok - így a 3 dimenziós nyomtatók és a polimerek legújabb generációja - olyan megoldásokra adnak lehetőséget, amilyenekre korábban az emberi kéz és a hagyományos szerszám nem volt képes. Példaként a holland Freedom of Creation megbízásából megtervezett lámpáját említette.
    
Elmélete szerint egyébként a digitális kor annyira csábító és proaktív, hogy a fizikai valóság elcsépeltnek és passzívnak tűnik mellette. Karim Rashid a digitális korban folytatott vizuális kommunikáció alátámasztásához olyan nyelvi újításokat talált ki az angolban, mint a blobject, az infosthetics, technorganic, digipop, pleasurtronics vagy az infotainment.
    
A művész úgy véli, hogy a világnak szüksége van dizájnerekre, de "gyönyörű látni", ahogy az egyéniséget veszélyeztető tömegtermelés korában a fogyasztó "egyre inkább képessé válik arra, hogy a tárgyait az igényeihez idomítsa, hogy majd végül maga készíthesse el azokat". "Hamarosan képessé válunk arra, hogy otthonainkban valós tárgyakat fejlesszünk ki, tervezzünk meg és hozzunk létre. Az egyéni automatizálás általánossá válik, széles teret nyitva a személyes választás és a kreativitás előtt" - állította a dizájner. 
    
Karim Rashid szerint mindennapi környezetünk tárgyai, a levélszekrényektől kezdve a repülőgépek mellékhelyiségein át a kerti bútorokig vagy az irodai berendezésekig gyakran rosszul megtervezettek, lehangolóak és elavultságukban már távolról sem felelnek meg a jelenkor követelményeinek. Ezért a jövőbeli elképzeléseivel kapcsolatban a dizájner azt vallotta, hogy minden olyan tárgyat meg szeretne tervezni, amivel az ember csak kapcsolatba kerül, különösen azokat, amelyek nagy hatást gyakorolnak lelkületünkre és életformánkra. "Autókat, repülőket, ruhákat házakat akarok tervezni és formálni a jövőt. Egy dizájnnal összefüggő tévéműsort szeretnék vezetni, zenét kreálni, megtervezni egy kis múzeumot, örök megihletettségben szeretnék élni, részese lenni az egész világnak, minden országban dolgozni, s mindenki lelkét megérinteni. Elegánsabb, gyorsabb, erősebb akarok lenni" - zárta sorait Karim Rashid. 
    
Karim Rashid szerda délután tart előadást a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol szerdán, csütörtökön és pénteken is megtekinthető a sztárdizájner munkáiból összeállított minitárlat.