Csak egy kis kanál cukor és lemegy az orvosság - magyarázza Mary Poppinst citálva Steiner Kristóf műsorvezető a VIVA Tv új, Kép a Képben című műsorának alapötletét. Ami kevésbé képletesen annyit tesz: a műsorgyártók csempésznek némi pörgős, trendi köntösbe rejtett kortárs képzőművészetet is a klipek közé, hátha nem kapcsol el a gyanútlan néző. Márpedig a csatorna fiatal (16-29 éves) célközönsége a műsort bemutató vezérigazgató, Málnay B. Levente szerint egyre toleránsabb: 3-5 percig hajlandó figyelni akkor is, ha az adás témája nem találkozik az érdeklődésével. Három perc nem feltétlenül elég a hírnévhez, hétvégi portréműsoraiban azonban az év végéig összesen 35-40 pályakezdő, vagy pályája elején járó képzőművészt mutat be a zenetévé, s mint olyan, ez azért figyelmet érdemel. A két hét múlva esedékes, s a fotográfus Flohr Zsuzsiról készülő első adásból az is kiderül: cukorból vagy orvosságból marad több.
"A kortárs magyar képzőművészeti élet eléggé belterjes, aminek mindenféle nyitás csak jót tehet. Olyan aggályt hallottam már, hogy nem lesz-e színvonaltalan a dolog, de profi munkatársakkal dolgozik a televízió, úgyhogy nyilvánvalóan megfelelően el tudják készíteni a műsort" - mondja Bálványos Anna, a Ludwig Múzeum kurátora. Bár a színvonaláért elsősorban a zenetévé felel, a művészettörténész jelenléte a műsor bemutató sajtótájékoztatóján - illetve a szereplőket kiválasztó kuratóriumban - mégiscsak árulkodó jel. A VIVA korábbi tehetségkutató műsorai mellett - mint a Táncreakció vagy a Tehetségvadászat -, ha nem is méltányolható módon, de könnyedén elsiklott a kulturális sajtó. A kurátor és a kortárs kiállítótér neve azonban garanciát jelenthet arra, hogy ki kerül adásba.
Igaz, Bálványos Annától tudom meg azt is: olyan művészeket választott ki a háromtagú kuratórium (Bálványos és Málnay B. mellett Spengler Katalin művészeti újságíró zsűrizte az alkotókat), "akik beleillenek a csatorna ritmusába, dinamikájába, és akik elsőre is valami nagyon erős impulzust tudnak nyújtani." A harmincöt-negyven jelöltből egyelőre nyolc fiatal képzőművész nevét hozták nyilvánosságra, ami azt is mutatja: sok múlhat még a célközönség fentebb említett toleranciáján.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tavaly diplomázott Flohr Zsuzsi például emberi kapcsolatokat, családon belüli viszonyrendszereket tanulmányoz albumba rendezett fotóin. A műfaj visszaadása nem éppen hálás operatőri feladat, bár a csinos, fiatal képzőművész bemutatására kétségtelenül akad majd jelentkező. Soós Nóra festményei - őt a műsor szerkesztője, Morvai Annamária ajánlotta a kuratórium figyelmébe - már inkább képernyőbarát témának bizonyulnak: a festőművész könnyed, hétköznapi jelenetekre (vásárlás, divat) rétegez kevésbé vidám, akár politikai témájú motívumokat. Kovách Gergő szobrász groteszk, szürreális figurákból épített installációi szintén felkelthetik a nézők érdeklődését, hasonlóan Németh Hajnal videoinstallációihoz, aki jellemzően a mai divat és zene világából kölcsönzi témáit.
Karácsonyi László, akit egy műgyűjtő ajánlott a kurátoroknak, több szempontból is kakukktojás: festőként végzett, de szobrokkal mutatkozik be a zenetévé közönsége előtt, sajátos értelmezését a műsorról pedig a sajtótájékoztatón sem rejti véka alá. Szerinte ugyanis azzal, hogy kortárs alkotókat mutat be a portrésorozat, egy darabka valóság kerül a művi képi világba, vagyis "megakad a mátrix." Játékdinoszauruszt sétáltató robot-szobra társaságában már kétségeit is megosztja velem: művészetével a környező valóságra reagál, ezért nehezen tudja elképzelni, hogy a két világ hogyan találkozik majd a műsorban, illetve valóságos képet ad-e róla.
"Gyors, technikás vágásokkal, a videoklipek mintájára készülnek majd a portréműsorok, de a művészeket saját környezetükben, életszerűen próbáljuk ábrázolni" - oszlatja el a kétségeimet Morvai Annamária szerkesztő. "A művészek már csak a koruknál fogva is illeszkednek a csatorna arculatához" - magyarázza, ezért szerinte nem is lesz szükség "külső beavatkozásra". Hogy a trendi válogatás milyen metszetet ad kortárs képzőművészetünkből, már más kérdés. Tény mindenesetre, hogy a kuratórium a műsorsorozat végén kiválaszt majd egy nyertest, aki díjazásként megbízást kap a VIVA Tv-től egy arculati elem, műsorfőcím vagy díszlet elkészítésére. És talán a nézők is nyitottabbá válnak a művészetekre. Minden a cukron múlik.