(MTI) - Megérkezett Budapestre Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája, amelyet a Magyar Nemzeti Galéria november 23-án nyíló kiállításán először láthat majd együtt a főváros közönsége.
Csák Ferenc, a múzeum főigazgatója a képek beemelése előtt tartott sajtótájékoztatón elmondta: a kiállítás, amely a Magyar Nemzeti Galéria és a Munkácsy Alapítvány közös szervezésében jön létre, a leghíresebb Munkácsy-képek keletkezéstörténetét is bemutatja.
"Amikor november 23-án megérkezik a látogató a múzeumba, a vázlatfüzetből kifotózott, egészen kicsi alkotásoktól a különböző olajvázlatokon, szénvázlatokon keresztül ér majd a trilógia helyszínére" - emelte ki Csák Ferenc, megjegyezve: az érdeklődőknek így lehetőségük lesz végigkövetni azt az alkotói gondolatmenetet, amelyet "nemzetünk nagy művésze, Munkácsy is végigjárt".
Az igazgató felidézte: a képek a világ számos országában láthatók voltak, de így együtt még soha nem voltak kiállítva Budapesten. "Régi adósságot törlesztünk a budapestiek felé ezzel a kiállítással" - mondta a főigazgató. Csák Ferenc ugyanakkor bejelentette: a következő időszakban a Magyar Nemzeti Galéria Munkácsy-programot indít, hiszen az állandó kiállítás jövő évi megújulásával az állandó Munkácsy-kiállítást is korszerűsítik
Bakó Zsuzsanna, a tárlat kurátora az MTI-nek elmondta: a trilógiát bemutató terem templomszerű szerkezetét a képek által teremtett atmoszféra indokolja. "Több helyütt megnéztük a képeket, és azt láttuk, hogy egyfajta áhítatos hangulatot teremtenek nagyságukkal és drámaiságukkal" - mutatott rá, hozzátéve, hogy a kiállítás főterébe lépve a Golgota és Krisztus Pilátus előtt című képek Munkácsy által festett redukcióit is láthatják a nézők.
"Minden, a trilógiához fellelhető képet, redukciót, vázlatot, grafikát bemutatunk, de lesz egy vetítőtermünk is, ahol a restaurálásról, a trilógiáról és Munkácsy életéről fogunk filmeket vetíteni" - fűzte hozzá a kurátor.
Bakó Zsuzsanna elmondta: a képek szállítása komoly felkészülést igényelt, de nagy feladatot jelentett a tér kialakítása is. "Nagyon erős tartószerkezetet kellett építeni, hiszen a festmények egyenként több mint kilencszáz kilót nyomnak" - tette hozzá.
"Az Ecce homo két napja érkezett, két napig fektettük, hogy a kép hozzászokjon az új klímához. Arra a keretre tettük rá, amely a festménnyel egy időben készült. A művelet viszonylag egyszerű, mert ezeket a képeket kifejezetten utaztatásra festette Munkácsy" - árulta el Bakó Zsuzsanna, hozzátéve, hogy a művész műkereskedője, Charles Sedelmayer végig arra törekedett, hogy Munkácsyból világhírű festő váljon.
A Munkácsy-trilógia április 30-ig lesz látható Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában.
Molnár Péter, a Fővárosi Tűzoltóság szóvivője az MTI-nek elmondta: a balesetben nem történt személyi sérülés, továbbá a műkincsben sem esett kár, mivel azt a galériában már kivették a később a daruval együtt lezuhanó nagyméretű faládából.
A felborult tűzoltósági jármű ugyanakkor totálkárossá tette a maga alá temetett gépjárművet, emellett a tér díszburkolatában, illetve egy kandeláberben is kárt okozott - fűzte hozzá.
A tűzoltóság szóvivőjének tájékoztatása szerint egyelőre nem sikerült tisztázni a baleset körülményeit.
Hozzátette: a daru szétszerelése és elszállítása érdekében a gyártó cég munkatársait is a helyszínre várják.