Megnyílt a Velencei Biennálén a magyar pavilon kiállítása

Képző

 
(MTI) Hammerstein Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős helyettes államtitkára a kiállítás megnyitóján felidézte, a Giardini parkban Maróti Géza tervei alapján emelt szecessziós épületben több mint száz éve alkot "virtuális közösséget" a magyar képzőművész-, majd építésztársadalom.
    
Bachmann Bálint és Markó Balázs mintha egyszerre vetettek volna számot ezzel a történelmi örökséggel, a hagyományhoz fűződő lehetséges viszonnyal és a továbbgondolás igényével. A kurátorok alapkoncepciója az oktatás és az építészet egyik hangsúlyos elemét, a modellkészítést állítja középpontba ? hangoztatta.
    
A Spacemaker így nem egyszerűen az építészet komplexitásának szimbóluma, hanem egyben a gyerekkortól kezdődően működő közösségi útkeresés modellje is ? fogalmazott a helyettes államtitkár.
 
Bachmann Bálint elmondta, kurátortársával úgy kívántak a kiállítást megrendezni, hogy abban mind építészi, mind oktatói tevékenységük szerepet kapjon. Emlékeztetett arra, hogy David Chipperfield, az idei biennále főkurátora éppen a jelen és a jövő építészgenerációi közötti kapcsolatteremtést választotta a rendezvény egyik központi témájául. 
    
A kurátor elárulta: a pécsi Zsolnay Kulturális Negyedben egy nemzetközi építészhallgatói triennále elindítását is tervbe vették.
    
Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója, a magyar pavilon nemzeti biztosa a megnyitón arra hívta fel a figyelmet, hogy ilyen sok alkotó még soha nem vett részt együtt a biennále magyar kiállításán.
    
Bachmann Bálint és Markó Balázs Spacemaker című projektje egy általuk kiírt nemzetközi pályázatra épül, amelyben 21x21 cm alapterületű, fehér modelleket vártak a résztvevő építészhallgatóktól. A beérkezett mintegy 560 munka többsége nem épületmakett, számos modell ? a kiírás céljaival összhangban ? képzőművészeti igénnyel vizsgálja a téralkotás kérdéseit. 
 
A nyertes projekt 560 darab, 21x21 cm-es alumíniumlapra tervezett, fehér színű építészeti modellből összeálló installáció, amely modell-erdőként helyezkedik el a természetes fénnyel megvilágított pavilonban. A nagyszabású installációt a Műcsarnok diákok számára kiírt Tér-Kép pályázatának legjobb makettjei, valamint Kelle Antalnak a geometrikus és az organikus formák átjárhatóságának kérdését felvető szoborinstallációi egészítik ki.
 
 
A fehér különböző árnyalataiban feltűnő, több mint félezer modellt a kiállítás jól átgondolt, rendkívül puritán, mégis impresszív térben, szürke kavicságyon, egy méter magas alumínium tartókon mutatja be, mesterséges világítás nélkül, természetes fényben, amely a napszaknak megfelelően változik.
    
A kurátorok a Műcsarnok és a kultúrAktív Egyesület közreműködésével, Tér-Kép címmel 6?18 éves gyerekek számára is kiírtak egy pályázatot, melyre 21x21 cm-es, de színes modelleket vártak. Ezekből a munkákból a legjobb ötven kapott helyet a magyar pavilonban, az alkotók nevét, csakúgy mint a hallgatók alkotásainál, itt is minden esetben feltüntették.
    
Kelle Antal három nagyméretű installációval szerepel a kiállításon. Mint a képzőművész-performer a megnyitó előtt elmondta, az Egyenruhások című munka egyfajta válasz a Spacemaker több mint hatszáz modelljére: a három elliptoid kúp a látogatók segítségével külön-külön mozgásokat végezhet, és változatos helyzeteket vehet fel. Elágazások címmel szintén egyszerű geometriai formák, fákra emlékeztetető fémhasábok válnak szét "ágakká". Távolról szintén térmodellnek tűnő, Szentföld című munkája a különböző nézőpontokból szemlélődők számára egyszerre más-más világvallások szimbólumait jeleníti meg.
    

kelleantal_d_kos20120827003.jpg
Kelle Antal
 
Az idei építészeti seregszemle főkurátora David Chipperfield az 55 önállóan szereplő ország mellé 66 kiállítót hívott meg; a biennálén most vesz részt először Angola, a Koszovói Köztársaság, Kuvait és Peru. Az idei Arany Oroszlán-díjak nyertesét az első közönségnapon, szerdán hirdetik ki. Az életműdíjat ebben az évben Álvaro Siza Vieira portugál építész veheti át.
A 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále november 25-ig várja a látogatókat a velencei Giardini nemzeti pavilonjaiban, az Arsenale központi kiállítóterében, valamint a város különböző pontjain található helyszíneken.
 
Korábban: