Melocco Miklós és Varga Imre kiállítása a Koller Galériában

Képző

Melocco utóbbi években keletkezett rajzain lovak és nők láthatók. Köztük A ló szép szeme című kép, amely olyan, mint egy Nagy László-vers. Aztán itt van Amerigo Tot síremlékének vázlata, Latinovits Zoltán élethű portéja (fotó), valamint a szobrász önmagáról alkotott műve gipszben, kezében egy formálandó figurával, a willendorfi Vénusszal.
A jövőre nyolcvanéves Varga Imre köztereken álló monumentális szoborcsoportjainak kicsinyített változatait mutatja be. Közülük a Radnóti Mohácson áll, a Várakozók esernyős nőalakjai az óbudai Főtéren, Rákóczi Ferenc fejedelem ülő szobra Bad Kissingenben.
Ő az a szobrász, aki nemcsak a magyar köztéri szobrászatot írta újjá, de Európa-szerte: huszonöt városban találhatók alkotásai.
Egy témát több változatban is láthatunk: a fésülködő nőt gyöngyökkel az üres tükör előtt kisplasztikában és festményen is megörökítette. Akárcsak Melocco a Nő hattyúval című szobrát, amelynek rajz-változata is itt a tárlat egyik impozáns darabja.


Varga Imre: Várakozók
Bereczky Loránd, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója személyes emlékeit elevenítette fel a kiállítás megnyitása kapcsán: ettől a két művésztől kapta a legtöbbet pályakezdőként.
Gyurkovics Tibor viszont azt mondta bevezetőjében: ez az a galéria Pesten, amely bárhol a világban megállná a helyét. Koller Edit méltóan folytatja a férje, Koller György által elkezdett munkát, hogy teret és kiállítási lehetőséget adjon a József Attila szavaival a "szépség koldusainak" nevezett művészeknek.
Beszélt a képzőművészetnek arról a különlegességéről, hogy - az irodalommal ellentétben - szimultán és egyszerre fejti ki hatását. A szobor túléli a nemzetet. Elfelejtett, elsüllyedt, többezer éves kultúrákról ma már csak a fennmaradt, kiásott alkotások tanúskodnak.
Ilyen lesz majdan egy űrutas számára Melocco Miklós és Varga Imre művészete is.