Mesebirodalom is egyben az expó

Képző

(MTI) - Bár az ázsiai ország nacionalistái bíznak abban, hogy Kína "kemény hatalomként" mutatkozik, a pekingi kormány még mindig nagyon óvatos e téren - jegyezte meg a Hongkongi Tudományos és Műszaki Egyetem egy Kína-szakértője, hozzátéve, a világkiállítás biztonságos módja az ország számára, hogy demonstrálja "puha hatalmát".
   

expo2010_sanghaj_kinaipavilon_dvett20100425035.jpg
A kínai pavilon

Ezt mi sem igazolja jobban annál, hogy az expó pavilonjai között egyértelműen a kínai részleg dominál. A bíbor színű, korona alakú kínai pavilon, csakúgy, mint a 2008-as olimpiai játékok, Kína növekvő gazdasági és geopolitikai befolyását hivatott megmutatni. Most azonban hat hónap áll rendelkezésre ahhoz, hogy megismertessék a világgal a kínai dizájnt, a turizmust és latba vessék a kulturális diplomáciát.

   
A kínai pavilon 63 méteres magasságával és kiterjedésével is kiemelkedik a sorból, a régi koronát formázó kiállítóhely a pekingi császári palotához hasonló bíborvörös színben pompázik. "Kína nemcsak ötezer éves civilizációjának történetét mutatja be, hanem azt is felfedi, milyen a mai Kína" - mutatott rá a sanghaji Amerikai Tanulmányok Intézetének munkatársa. "Az üzenet pedig ez: Kína egyre jobban és jobban csinálja" - tette hozzá a szakember.
   
A kínai elgondolásokat követi a japán pavilon is, amely a szigetország szerint "extravagáns" módon mutatja be az újat és a régit. A 18x10 méteres kivetítőn az AKB48 lányegyüttestől a négy évszakot bemutató japán tájképekig sok minden látható lesz. Japán természetesen nem érkezhet animék és robotok nélkül.
    
Sok nemzet azonban a dizájn szempontjából szembetűnőbb, és az expó "Jobb város, jobb élet" (Better City, Better Life) jelmondatához inkább illő pavilonnal rukkol elő Sanghajban.
   
Hollandia például futurisztikus, a zöld gondolatot képviselő városképet mutat be hóbortosnak jellemzett utcaképpel. Kanada is a természetben keresi a megoldást, az észak-amerikai ország fa homlokzattal érkezett Sanghajba, de pavilonjukban a Cirque du Soleil formavilágát idéző interaktív, a fenntartható városi életről szóló program is helyt kap. A városi egyensúly megteremtése a német pavilonnak is központi gondolata.
   
Az Egyesült Államok mesevilágba helyezte a világkiállítás mottóját: az amerikai szekció egy fiatal lány meséjén keresztül akarja megfogni a látogatókat. A mesében a lány arra bátorítja a közösséget, amelyben él, hogy vigyenek új életet sorvadásnak indult városukba.
   
Az expón a múltidézés is szóhoz jut: Csehország például a prágai óvárosban álló híres óratorony órájának másolatával, valamint az árvíztől védelmező falak replikájával érkezett Sanghajba. A cseh főváros a Károly hidat is magával viszi, persze szintén csak modellezve. A látogatók nem maradnak sör nélkül sem, multimédiás vetítésben pedig a várból látható panorámával is megismerkedhetnek.
   
A dán pavilonban is szóhoz jut a múlt szépsége: az észak-európaiak a Kis hableány szobrát vitték el Kínába. A 96 éves műalkotás először hagyta el a koppenhágai kikötő szikláját, és vasárnap már be is mutatták. A kultúrák párbeszédének jegyében a koppenhágai kikötőben egy kínai művész videóinstallációja helyettesíti novemberi hazatértéig a Kis hableányt.
 
A világkiállításra legkevesebb 70 millió vendéget - ötmillió külföldi érdeklődőt - várnak. Az érdeklődés mind Kínában, mind pedig külföldön hatalmas, Japánban már 10 ezer jegyet értékesítettek az expóra.
 
Korábban: