A "60 év távlatából - 1945/2005" című utazó kiállítást Bozóki András kulturális miniszter nyitotta meg a bemutatót kezdeményező Holokauszt Emlékközpont munkatársaival közösen a Stadionok metrómegállóban, a középső sínpáron álló szerelvényben.
A kiállítás keretében a képregényből kiválasztott 15 részlet - a reklámok helyén - a 2-es és a 3-as metróvonalon, 46 szerelvényben látható április elejéig.
"A képregénynek és a kiállítás nem kevésbé meghökkentő helyszínének üzenete azonos: az emberi jó, a művészet és az emberi szörnyűség, vagyis a haláltábor bármilyen formában lehetséges, bárhol, ahol emberek vannak" - mondta a miniszter, miután felolvasott egy részletet a műből.
Bozóki András hozzátette, hogy mind a jó, mind pedig a rossz lehetőségét magunkban hordozzuk a metrón és Auschwitzban egyaránt.
Rámutatott arra: a képregény műfajáról Batman és Superman jut eszünkbe, a gyermek világa, a játék, nem pedig a haláltáborok.
"De mi van akkor, ha vannak felnőttek, akik nem nőttek fel, akiknek az erőszak, a gyilkosság csak játék? Ez a kérdés Spiegelman Auschwitz-képregényének pokoli humora" - mondta.
A kulturális miniszter úgy vélekedett: a tárlat nagyon hasonlít Kertész Imre Sorstalanság című regényének kifejezésmódjára abban az értelemben, hogy az iszonyat nem huhogó szörnyekkel kezdődik, hanem hétköznapi módon, a rossz banálisan jelentkezik életünkben.
Az MTI kérdésére, miszerint milyen fogadtatásra számít, Bozóki András azt mondta: "biztos meg fognak hökkenni, biztos meg fognak lepődni".
Kiemelte, hogy "ez egy társadalmi kísérlet is egyúttal", s kíváncsi arra, lesznek-e negatív visszajelzések, vagy egyértelműen pozitívan fogadja majd az utazóközönség a kiállítást.
Mint hozzátette, úgy gondolja, a magyar társadalom felnőtt ahhoz, hogy szembenézzen azokkal a problémákkal, amelyek a magyar történelem részét képezik.
A képregény egy auschwitzi túlélő visszaemlékezése, amelyet New Yorkban mondott tollba grafikusművész fiának. Egyedi jellegét az adja, hogy a lengyelországi zsidó családból származó, stockholmi születésű Art Spiegelman nem egyszerűen leírta a hallottakat, hanem képregénybe rajzolta az eseményeket, apja traumáit, állatszereplőkkel helyettesítve az embereket.
A fekete-fehér képkockákon a zsidó szereplők egerek, a németek macskák, a lengyelek disznók, a franciák békák, az amerikaiak kutyák alakjában jelennek meg.
A képregény teljes magyar változata január végén jelent meg Magyarországon a Holokauszt Emlékközpont támogatásával.
A mintegy háromszáz oldalas kiadvány mindkét eredeti kötetet tartalmazza: 1986-ban megjelent első darabja az 1930-as évektől Auschwitzba deportálásukig, az 1991-ben kiadott második pedig a háború végéig követi nyomon Vladek és Anja Spiegelmann életét.
A metrókocsikban elhelyezett képekről "fura képregényfigurák néznek vissza" az utasokra: egerek csillaggal a mellükön, esetleg csíkos rabruhában, macskák rohamsisakkal és gépfegyverrel - írta ajánlójában a Holokauszt Emlékközpont.
"60 éve szabadult fel az auschwitzi haláltábor, 60 éve fejeződött be a második világháború. Ezen a szokatlan metró-tárlaton együtt emlékezünk: magyar állampolgárként, európaiként, emberként" - olvasható az intézmény összegzésében.
A kiállítás szervesen illeszkedik az emlékközpont ez évi programsorozatához, amely a "Végjáték - Hazatérés" témakört járja körbe.
A pénteki megnyitón Pető Zsolt, a szakmai munkában közreműködő Média a Jövőért! Alapítvány kuratóriumi tagja elmondta, hogy a "Metró Galériában" nemrégiben környezetvédelmi fotósorozatot mutattak be, csaknem egy évvel ezelőtt 110 kortárs költő versei voltak olvashatók, egy-egy képzőművészeti alkotással kiegészítve.