Minimum Party tizedszer

Képző

Vizuális művészetek, fotó, film, tánc, kísérleti színház és elméletek - alkotótábor és szakmai fórum az erdő alján... Tizedszerre is új arcokkal, soha nem ugyanúgy. A műhelyek mellett működő szakmai fórum megpróbálta felvállalni azt, ami egyébként hiányzik Erdélyben a magyarság körében: a művészeti kritika vetületeit.
Ármeán Ottília volt idén a legnépszerűbb előadó
 
Antik Sándor: Három éve járok a táborba, és inkább előadóként vettem részt a Minimum Party tevékenységeiben. Úgy látom, hogy partiképes lett, és azt tartom nagyon jónak benne, hogy van egy spontán találkozási lehetőség, a résztvevők találkozhatnak olyanokkal, akik egy-egy területen professzionális tevékenységet gyakorolnak, és itt be is mutatják a saját tevékenységüket. Együtt dolgozhatnak velük a táborban, vagy éppen szórakozhatnak, mert nagyon szép a környezet. Az volna az üdvös, hogy ha ez a nyílt beszélgetési lehetőség megmaradna, és az eddig nagyon jól működő műhelyek modellül szolgálhatnának. Azt beszéltük a minap, hogy a Minimum Party fórumlehetősége miatt érdemli meg az összművészeti jelzőt, és én meg is elégszem ezzel. Összművészet alatt nem azt értem, hogy sok közös műhely kell. Inkább mindenki végezze a maga dolgát, amit aztán meg lehet együtt beszélni. A katalógus és más multimédia produkciók, amik utólag vagy közben itt készülnek, azok valóban az összművészeti jelleget erősítik.
Antik Sándor már évek óta multimédiás előadásokkal jelentkezik a táborban.
 
A szakmai fórum előadói és előadásai:
Mester Béla - két előadást tartott, az egyiket A literatúrai kritikás folyóírásokról, a magyar irodalomkritika kezdeteiről, és a másikat Macskakölykök és pezsgősvödrök címmel a hetvenes évekbeli irodalomkritikáról. Romhányi András A magyarországi (könnyűzenei) újhullámról éppen akkor tartotta előadását, amikor a táborlakók egy része Csíkszeredába utazott Illés koncertre. Nincsenek véletlenek... Gáspárik Attila: Kritikátlan városkép című előadásában a mai városterek kortárs szoborparkjait illette kritikával. Antik Sándor képzőművész a Képrétegek elmozdulása c. multimédiás előadással jelentkezett, amelynek anyagát időközben közölte A Hét. Besze Barbara: Illusztrátor biznisz címmel a budapesti gyereklapokban eluralkodó giccs-illusztációkat elemzte. Vécsi Nagy Zoltán: Lehet-e beszélni a képzőművészetről? címmel tartott Palkó Tibor festményeivel illusztrált előadást, amelyben saját műkritikusi mivoltára is reflektált. Irsai Zsolt: Látvány az újságban címmel A Hét lap vizuális oldalait ismertette, az elmúlt három évben megjelent lapszámok hiánypótló céllal megvalósult művészeti reflexióiról számolt be. Ármeán Ottília: A művészeti kritika című előadása W. J. T. Mitchell A látást megmutatni című tanulmányáról szólt, azaz a vizuális kultúra keretfogalmáról. Az előadásokat beszélgetések, viták követték, így az elvontabb elméletek megközelíthetőbbé váltak.
A filozófus Mester Béla, előadás közben
 
Irsai Zsolt: Arról, hogy mit kínál a Minimum Party...? Mit kínál ez a tábor, mit kínál ez a hely? Valóban, számomra az a legérdekesebb vetülete ennek a jelenségnek, hogy bár manapság a különböző nyári táborokon, rendezvényeken fantasztikusan gazdag kínálattal lehet találkozni, úgy érzem, hogy az egy picit a szolgáltatás irányába megy, ahol a diákok befizetnek egy bizonyos összeget, és akkor a szórakozás legszélesebb skáláján bejön az, amiért fizettek. De hangsúlyozom, hogy szerintem ennek olyan szolgáltatás-íze van.
Hál'istennek, nem így történik a Minimum Party idején, amikor az otthonról hozott és előre vetített vágy itt testet ölt. Van ennek a helynek egy olyan kínálata, ami működik, azaz benne az otthonról hozott elképzelések testet öltenek.
Ebben a táborban valóban működik az emberek közti találkozás, a hely kínálata: ezek a dolgok organikusan, természetesen nőnek és bontakoznak ki. Nagyon érdekesnek tartom például a vizuális művészeti műhelyindító, előrevetített keretmotívumát, amelyben a különböző irányból érkező emberek, szellemiségek, gondolatok testet öltenek anélkül, hogy ennek merev, skolasztikus jelleget adna. De ugyanakkor ez a keret képes arra, hogy összefogja a műhely munkáját, és nem folyik szét: azaz egy egyfajta szakmai következetesség is jelen van.
Gáspárik Attila, előadás közben Irsai Zsolt A Hét vizuális oldalairól tartott előadást
 
Az első műhelybemutatkozó a táncműhelyé volt, Ösztönvilág és Show-tánc címmel két előadásra is sor került, amit a táncosok kezdeményezésére buli követett, amibe a nézőket is bevonták. A produkciót pezsgőbontás, MP-szülinapi torta és a szakácsnénik másik ajándéka, a nagykászoni bástyás kőfallal körülvett római katolikus templomot ábrázoló falvédő átadása követett.
A táncműhely produkciója
 
Bata Rita: Amit meg tudtunk csinálni, az a dzsessztánc volt, és ezt nagyon élvezték az emberek. Nagyon jó tánctípus, mert erősíti a keringést és légzést. Az afrikaiaktól ered, és aztán az amerikaiak tettek hozzá, és még nagyon sok eleme származik innen-onnan a világ minden részéből, én is hozzáadtam a magam elemeit, ahogyan aztán ezt a show-tánc keretén belül látni is lehetett. A másik, amit még tanultak az emberek, a japán ősi tánc, a bhuto kortárs variánsa. Ez a háború után alakult ki - lázadás a hatalom, az akkori kormány ellen, a diáklázadásokkal egy időben ... Ez a tánc lecsupaszítja az embert, és állati mivoltában, a lélek mivoltában mutatja meg. Nagyon érdekes volt, kicsit féltem, hogy az emberek nem fogják szeretni, de a darabnak szerintem az lett a legmélyebb része, amikor ezt a mozdulatsort csinálják. Abban a négy, négy és fél percben már teljesen bhutót táncoltak - élvezték, és ennek örülök.
A neves magyarországi mozdulatművész először jött a Minimum Party-ra Mosóporopera - eredeti szerkó, eredeti viccek: ilyen egy Élboy kísérleti színházi előadása
 
A fotó és filmes műhely az elmaradhatatlan MP-TV esti műsoraiban mutatta be munkáit. A fotó műhelyet Fekete Zsolt, a filmes műhelyet Gáspárik Attila és Schneider Tibor vezették. A vizuális művészetek műhely Bob József marosvásárhelyi képzőművész irányításával működött, aki Gilles Deleuze olvasatában az idő virtuális erejét kínálta az alkotók számára elméleti háttérként. A kézműves műhelybe bárki bekapcsolódhatott az agyaggal való ismerkedésre, Pünkösti Gabriella irányítása alatt. Az Élboy (Szabó Attila, Vranyecz Artúr, Molnár István) kísérleti színházi előadásai idén is nagy tapsnak örvendtek. Először indult katalóguskészítő műhely Besze Barbara és Besze Flóra irányításával, amelynek eredményeként már kész interjúk születtek a táborban, és a sok ezer képből álló fotódokumentációból is készült egy válogatás a tábor utáni periódusban megjelenő katalógus számára. Amikor az idő is engedte, tábortűz mellett, máskor az erdei házban folytak az esti zenéléssel fűszerezett bulik.
Generátorról megvilágított fákat és vízesést filmeztek
 
Fekete Zsolt: A hétköznapokban én nem dolgozom munkaközösségben, tehát nekem ez egyféle tréning. Kell ez, hogy többen dolgozzunk, együtt alkossunk, másokra figyeljünk, hogy alkalmazkodni tudjunk a másikhoz. Együttlevés, együttlétezés két hétig. Ennek elég kemény feltételei vannak.
Fekete Zsolt: Álpanoráma (fotómontázs)
 
A szervezők legnagyobb gondja, hogy a közel tíz éve (1995 októberében) összeállt szervezőcsapat már egy "másik generáció", a mostani táborok közönségét mostanára már fiatalabbak képezik, akikkel még nincs elég jól kiépítve a kommunikáció. Minden olyan fiatal (középiskolás, egyetemi hallgató) segítségére szükség van, akik már jártak ezekben a táborokban, ahhoz hogy még sokkal többen jöjjenek, és az ő korosztályuk is magáénak érezhesse a Minimum Party alkotótábort. Ez a Minimum Party-k fő célja egyébként, a fiatal alkotók és művészetkedvelő közönség számára lehetőséget biztosítani az egymással és a kortárs művészettel való találkozásra.
A Bob József vezetésével működő vizuális műhely kiállítása
 
A táborlakók elköszönése: Jövőre veletek ugyanitt! - biztatóan hangzik, a tizenegyedik Minimum Party még újabb táborlakókat, alkotókat vár majd. A tábor meghirdetését a www.minimumparty.org honlapon kell majd keresni.

A fotókat Fekete Zsolt, Kalló Angéla, Szomor Attila, Gáspárik Attila, Bíró Zoltán, Szőcs Anna és Ruzsa István készítették.