Hogy ki volt Kálmán Imre (fotó lent)? A leghíresebb magyar operett szerző. Világhírű alkotásait, mint a csárdáskirálynőt, a Marica grófnőt, vagy a Bajadért mindenki ismeri. Születésének 105. évfordulóján, 1987. Október 27-én nyitották meg a róla elnevezett múzeumot. Ha még nem jártunk itt, érdemes ezt az állandó kiállítást is megtekinteni. Korabeli plakátok, szobabelsők, izgalmas kéziratok idézik meg a magyar operett felvirágzásának mozgalmas időszakát. A századelő életre kel, és otthon érzi magát a falak között, mely egyébként Kálmán Imre otthona volt. |
Schéner Mihály: Konstruktív betyárok |
Ám ami számunkra aktuális, az az emeleten rendezett kiállítás. A tárlat a Mítosz és geometria a Braun gyűjteményben címet viseli, és a következőkben azt próbálom megfejteni, miért. A második kitétel az egyszerűbb: Braun helyi műgyűjtő, aki a kortárs képzőművészetre specializálódott. |
Gyűjteménye elsősorban a '70-es évek utáni művekre fókuszál, de jó néhány huszadik századi klasszikus ( pl. Rudnay Gyula, Scheiber Hugó, Gáborjáni Szabó Kálmán is helyet kapott benne. #8220;Mintha ez a cím első olvasásra súlyos ellentmondást tartalmazna. Művészeti ismereteink fölidézése azt sugallja, hogy a geometrizmus a festészetben akkortájt bukkant fel, amikor a művészek a transzcendens, a misztikus, sőt egyáltalán az irodalmias gondolatokat száműzni akarták képeik felületéről; azoktól végleg meg akartak szabadulni. |
Nem lehet végigvenni, hányféle mítosz létezik. A most kiállított képek elsősorban a keresztény és a zsidó mítoszra építenek, de más szempontok is teret kapnak, elég csak az első termet kitöltő Schéner Mihály festményekre utalnom. A tárlat október 27 -ig tekinthető meg Siófokon, a Kálmán Imre sétány 5-ben. Külön köszönet a múzeum igazgatójának, Matyinkó Sebestyén Józsefnek a vezetésért és a katalógusokért. |