Az MTI újabb történelemszelete

Képző


timarjozsef_ugynokhalala082-f__ev19591204002.jpg
Timár József színművész Arthur Miller: Az ügynök halála című színművében a Nemzeti Színházban. MTI Fotó: Keleti Éva

A kádári diktatúra szigorúan megszabta a hivatásos fotográfusok munkájának tematikus kereteit. "Így például - néhány protokollfotót leszámítva - e korszakból sincs MTI-s fotográfia az időszak meghatározó politikai tényéről, a megszálló Vörös Hadsereg magyarországi jelenlétéről vagy a karhatalomnak a forradalom leverését követő atrocitásairól, a mindent elérő megtorlásról" - fogalmaz a Magyar Távirati Iroda (MTI) Kor-képek című sorozata legújabb darabjának előszavában Vince Mátyás főszerkesztő, az MTI Zrt. elnöke. Annak ellenére, hogy a Rákosi-korszakhoz képest itt több a mindennapokat bemutató fénykép, erősen érzékelhető a hatalom valóságretusálásra való törekvése. A karhatalmistákról készült fotók többnyire felhőtlenséget - ám ezzel együtt természetesen hatalmat is - sugallnak: 1957 februárjában karhatalmista járőr mosolygó, cigarettázó férfiakat igazoltat, egy másik képen a honvéd karhatalom éjszakai őrjáratának egy szembejövő járókelő emeli meg kalapját. A látszólagos gondtalanság a bírósági fotókon csap át az emberi sorstragédiák valóságos dokumentálásába. A halálraítélt Tóth Ilona orvostanhallgató és Obersovszky Gyula újságíró (az ő büntetését életfogytiglanra változtatták), vagy a kötél általi halálra ítélt Angyal István, az 1956-os forradalom Tűzoltó utcai felkelőcsoportjának vezetője, illetve Nagy Imre miniszterelnök, amint épp halálos ítéletét hallgatja - megdöbbentő kontrasztot alkotnak a majálisok és juniálisok idilli tömegjeleneteivel, egy-egy pártkongresszus, vagy az ölelkező Kádár-Hruscsov kettős színpadiasságával.  


nagyimre_halalositelet_mti.jpg
1958. június 15-én Nagy Imre, a forradalom miniszterelnöke perének zárt tárgyalása végén halálos ítéletét hallgatja

tothilona_obersovszky005-f__ny19570304014.jpg
Archív felvétel a Magyar Távirati Iroda Kor-képek című sorozatának legújabb, az 1957 és 1967 közötti időszakot ábrázoló fotóalbumából, amelyet a Magyar Fotográfusok Házában, a Mai Manó Házban sajtótájékoztatón mutattak be 2008. december 4-én. A Budapesten 1957. március 4-én készült képen Tóth Ilona orvostanhallgató beszél a saját és a mellette álló Obersovszky Gyula újságíró perének tárgyalásán a Fővárosi Bíróságon. Tóth Ilonát halálra ítélték, Obersovszky Gyulát másodfokon halálra ítélték, majd nemzetközi tiltakozás eredményeként ítéletét életfogytiglani börtönre változtatták. MTI Fotó: Fényes Tamás

fenertamasvincematyasd__as20081204018.jpg
Vince Mátyás, a Magyar Távirati Iroda Zrt. (MTI) elnöke beszél sajtótájékoztatón, ahol bemutatták az MTI Kor-képek című sorozatának legújabb, az 1957 és 1967 közötti időszakot ábrázoló fotóalbumát a Magyar Fotográfusok Házában, a Mai Manó Házban. Mellette Féner Tamás fotóművész. MTI Fotó: Kovács Tamás

Valószínűleg közvetlen utasítás volt, hogy 1957-58-tól a hatvanas évek elejéig hetente készüljenek bírósági felvételek a nép elrettentésére. "Azt viszont alighanem a kollégák maguk érezték meg, hogy a politikai eseményekről szóló tudósításokat át kell hangolni. Csak semmi közvetlenkedés. Az épp aktuális pártkongresszusi tudósításnak például pontos rituáléja volt: a terem nagytotálban, majd az elnökség, azután közeli: figyelő vezető politikusok, lehetőleg pap és tábornok is legyen a képen. S Kádár elvtárs a szünetben az értelmiséggel, lehetőleg a népi szárny képviselőivel kávézik" - fejti ki Féner Tamás, a kötet szerkesztője bevezetőjében.

Az albumban látható fotók a kronológiát követve öt tematikus csoportba rendeződnek: politika, hétköznapok, gazdaság, kultúra és sport. A képeken túl irodalmi művek, dalok, politikai megnyilatkozások részletei és nem utolsó sorban korabeli MTI-hírek színesítik az összhatást. A kötet egyik nagy előnye, hogy a képaláírások, illetve Vince Mátyás, Féner Tamás és Rainer M. János történész előszavai a könyv végén angolul és németül is olvashatóak. A kötetben látható 256 fotó közül 240 az MTI 1993-ban védett muzeális gyűjteménnyé minősített fotóarchívumából került ki, amely 13 millió eredeti negatívot és 5 millió mintaképet őriz.