A Műcsarnok és az Ernst Múzeum 2009-es kiállításai

Képző

Műcsarnok

(MTI) - A két kiállítóhely és a felújítás alatt álló Dorottya Galéria egységes szellemiségét tükrözik hasonló grafikai arculatú logóik is - közölte a Műcsarnok igazgatója kedden, amikor is ismertette az intézmény jövő évi terveit. Mint Petrányi Zsolt elmondta, a Műcsarnok egy éve üzemel nonprofit kft.-ként, ami azt jelenti, hogy az intézmény három kiállítóhelye, maga a Műcsarnok, az Ernst Múzeum és a Dorottya Galéria egységes szellemiségben működik. Ezt jelenítik meg a hasonló, pixelekből, pontokból álló új logók is.

 
Az igazgató az intézményi együttműködés példájaként említette az Ernst Múzeum Pixel címmel, januárban nyíló kiállítását is. Mint elmondta, a tárlat a Music Television (MTV) zenei csatornával együttműködésben jön létre: az MTV harminc ötperces riportfilmet készített kortárs képzőművészekkel, amelyekből a Nagymező utcai múzeum tizenötöt mutat be, a fiatal művészek alkotásaival együtt.
 
Páldi Lívia, a Műcsarnok főkurátora az Ernst Múzeum további programjairól számolt be: február végén nyílik Slaven Tolj horvát képzőművész Cím nélküli retrospektív... elnevezésű tárlata, majd a tavasz második felében, a LOW Holland-Flamand Kultfeszt keretében négy németalföldi alkotó munkáit tekintheti meg a közönség a Vérité Exposée című kiállításon. Nyáron a Derkovits-ösztöndíjasok tárlata várja a látogatókat, majd szeptemberben KissPál Szabolcs egyéni kiállítása nyílik meg az Ernst Múzeumban.
 
Petrányi Zsolt tájékoztatása szerint a Műcsarnok 2008. november 26. és 29. között rendezi meg az Art Fair képzőművészeti vásárt, az eseményhez Mecénásnapok címmel tizenegy kortárs gyűjtemény kiállítása és kerekasztal-beszélgetés is kapcsolódik.
 
December 13-tól látható a Műcsarnokban Thomas Ruff retrospektív kiállítása: Petrányi Zsolt az általa kurátorként jegyzett tárlatról elmondta, az várhatóan sok vitát fog kiváltani. A Düsseldorfi Iskola tagjaként induló német fotográfus folyamatosan keresi az újfajta képhasználat módjait, dolgozott éjszakai infrakamerával, internetről letöltött képek óriási nagyításaival, de grafikai elemeket is felhasznál fotóihoz. Érdekes kérdéseket vetnek fel a szexualitással foglakozó képei is, amelyeket elkülönítve fognak bemutatni - jegyezte meg az igazgató.
 
A leóni MUSAC Kortárs Művészeti Múzeummal együttműködésben jön létre a Mi Vida - Menny és pokol című, 2009 március végétől látható kiállítás. A spanyol gyűjtemény anyagából válogató tárlat a MUSAC modern koncepcióját is tükrözi majd, így a hagyományos műfajú, "dobozban tárolható" alkotások mellett számos installációt is bemutat majd. "A Műcsarnok előterében például egy véradó állomást kell felépítenünk" - említett egy rendhagyó műtárgyat az intézmény vezetője.
 
Június 20-án nyílik a Műcsarnokban a Pillanatgépek című vándorkiállítás. Peternák Miklós, a tárlatot szervező C3 Alapítvány igazgatója a médiaművészeti és -történeti kiállításról szólva elmondta, Werner Nekes a kategóriájában a legjelentősebbnek számító gyűjteményéből válogat mintegy 200 tételt 35 művésztől, köztük magyar alkotóktól, így többek között Erdélyi Miklós, Maurer Dóra vagy Csörgő Attila munkáiból.
 
Készman József, Markus Schinwald Bodytalk - Only Human című tárlatának kurátora szerint a Műcsarnokban szeptember végétől kiállító fiatal osztrák képzőművész megfigyeléseinek fókuszában az emberi test áll.
 
Rényi András, az ELTE Művészettörténeti Intézetének vezetője a 2009-es Velencei Biennále magyar pavilonjának projektjét mutatta be. Forgács Péter Col Tempo című installációja "azzal az idővel foglalkozik, amit a nézők a kép előtt töltenek" - fogalmazott a magyar pavilon kurátoraként is tevékenykedő Rényi András. Beszámolója szerint a kiállítótérben csupa arccal találkozik majd a néző, különböző kialakítású termekben. Csak a tárlatot végigjárva derül ki, hogy a képek mind egy náci adatgyűjtés antropológiai archívumából valók - árulta el a kurátor.